< Terug naar overzicht

Meer verbondenheid? Lanceer de CEO op de sociale media

Sociale media zijn een krachtig hulpmiddel om de merkcultuur van de organisatie uit te dragen, en om de afstand tussen directie en medewerkers te verkleinen. Kortom, overtuig de topman om te bloggen.

Hoewel we weten dat voor iedere medewerker de triggers voor engagement anders zijn, wijzen de meeste onderzoeken uit dat je een geëngageerde werkplek kan creëren met een boegbeeld vanuit de top van de organisatie die uitdraagt waarom bevlogen medewerkers zo belangrijk zijn. Daarnaast moet je onderzoeken welke engagementstrategie voor welke specifieke doelgroep binnen jouw organisatie telt: mensen hebben verschillende drijfveren, speel hier dus op in.

Blog van de CEO

We zien steeds meer directeurs, voorzitters en CEO’s die gaan bloggen. Hoewel de medewerkers niet of nauwelijks direct reageren op de blogs, zorgt deze interne communicatie ervoor dat de afstand tussen directie en medewerkers toch als kleiner wordt ervaren.

Het is dus belangrijk om – ook via (interne) sociale media – in contact te staan met de medewerkers. Interne sociale media helpen directie en leidinggevenden te luisteren naar wat er leeft op de werkvloer en directe feedback te geven én te ontvangen.

Community management

Het gaat om de manier waarop de medewerkers de 'internal brand' en het bijbehorende (HR-)beleid ervaren en dit kunnen laten aansluiten bij hun eigen drijfveren en behoeftes. Deze verhalen en ervaringen delen zij op interne sociale media. Vanuit de organisatie is facilitering en begeleiding van deze gesprekken in de vorm van community management dan ook noodzakelijk.

Zonder community management kunnen er uiteraard ook gesprekken op interne sociale media worden gevoerd, maar de kans dat medewerkers dan afhaken of überhaupt niet aanhaken, is aanzienlijk. Je moet er rekening mee houden dat succesvolle interne communicatie en engagement staat of valt met de bereidheid van alle medewerkers om mee te doen. Dat geldt voor het managementteam, maar ook voor HR- en communicatieprofessionals.

Welke sociale media?

Voor het verbinden van collega’s, het versterken van de interne communicatie en de introductie en onboarding van nieuwe medewerkers, worden het social intranet of de enterprise social media het meest gebruikt. Daarnaast is een platform als Yammer zeer geliefd. Besloten groepen op LinkedIn en Facebook worden als aanvullende kanalen ingezet.

De afgeschermde omgevingen bieden een perfect alternatief om met weinig investeringen te starten en de interne communicatie persoonlijker, laagdrempeliger en informeler te maken.

Bron: HRbase (hrbase.nl)


Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen