< Terug naar overzicht

Meer transparantie verkleint loonkloof tussen mannen en vrouwen

De genderloonkloof verkleint als bedrijven verplicht worden hierover te rapporteren. Maar er zijn ook enkele neveneffecten. Meer transparantie over de loonkloof leidt tot het aanwerven van meer vrouwen, meer promotiekansen voor vrouwen en een uiteindelijke daling van de totale loonkost.

Onderzoekers Morten Bennedsen (Insead), Elena Simintzi (University of North Carolina), Margarita Tsoutsoura (Cornell University) en Daniel Wolfenzon (Columbia Business School) analyseerden de loongegevens van Deense bedrijven. Sinds 2006 zijn Deense bedrijven met meer dan 35 werknemers wettelijk verplicht te rapporteren over de loonverschillen tussen mannen en vrouwen. Daaruit blijkt dat een wettelijk verplichte loontransparantie de genderloonkloof verkleint. Dat is niet alleen in het voordeel van vrouwelijke werknemers, maar ook in het voordeel van de organisatie.

De analyse toont dat de genderloonkloof bij bedrijven met 35 tot 50 medewerkers (die dus onder de wettelijke meldingsplicht vallen) tussen 2003 en 2008 met 7 procent verkleinde, van 18,9 procent naar 17,5 procent. Terwijl de kloof bij de controlegroep (bedrijven met 25 tot 34 medewerkers stabiel bleef op 18,9 procent.

Niettemin brengt transparantie kosten met zich mee. De verloning van alle medewerkers steeg in de bedrijven met meldingsplicht tussen 2003 en 2008. Het loon van de mannelijke werknemers steeg echter minder snel dan bij de mannen werkzaam in bedrijven uit de controlegroep. Maar uiteindelijk leidde dit tot een totale daling van de loonkost (met 2,8 procent) bij bedrijven die rapporteren over hun loonkloof tussen mannen en vrouwen.

Meer billijkheid

Meer transparantie over de genderloonkloof leidt ook tot meer interne billijkheid. De transparantie had vooral een positeve impact op de lagere loonklassen, terwijl zij geen impact had op de verloning van de topmanagers.
Vrouwelijke medewerkers zagen hun promotiekansen naar een hogere loonklasse stijgen. Bovendien slaagden de transparante bedrijven erin vijf procent meer vrouwelijke medewerkers aan te werven in vergelijking met de bedrijven in de controlegroep. Een eerlijke verloning maakt bedrijven met andere woorden aantrekkelijker voor vrouwelijke kandidaten.

Bron: Harvard Business Review

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen