< Terug naar overzicht

Meer telewerken, minder verkeersslachtoffers

Als het aantal telewerkers verdubbelt in ons land, dan leggen wagens 25 miljoen kilometer minder af, vermijden we 44 doden en zwaargewonden en besparen we aan uitstoot meer dan 2500 ton CO2. Dat zijn de resultaten van een nieuwe statistische analyse van Vias institute en de FOD Mobiliteit bij de lancering van een toolbox die alle mogelijke informatie over telewerken verzamelt.

Vandaag doet ongeveer een op zes werknemers aan telewerk (17 procent). In de meeste gevallen blijven ze een volledige dag per week thuiswerken. Nochtans beschikken vier op tien werknemers (42 procent) over een job waarbij in principe telewerk mogelijk is. Er is dus nog een groot potentieel dat niet gebruikt wordt. De grootte van het bedrijf speelt een belangrijke rol bij telewerk. In kleine bedrijven van 10 werknemers of minder doet 12 procent aan telewerk. In bedrijven met meer dan 250 werknemers zijn er 19 procent telewerkers.

Een verdubbeling van het telewerk zou niet alleen het aantal verkeersslachtoffers doen dalen, maar ook een positief effect hebben op het milieu, berekenden Vias institute en de FOD Mobiliteit. Tweederde van de verplaatsingen tijdens de spits gebeuren tussen de woonplaats en het werk. Ongevallen tijdens de spitsuren zijn goed voor 44 procent van alle letselongevallen hoewel het over een periode gaat van 5 à 6 uren, ofwel maximum 25 procent van de tijd van een dag. Op een totaal van 49.000 gewonden of doden in het verkeer, zijn er ongeveer 16.000 personen die een letsel oplopen tijdens de spitsuren tijdens de week, ofwel 30 procent van het totaal aantal gewonden.

Een verdubbeling van het aantal telewerkers tot 34 procent, wat ongeveer het percentage telewerkers in Nederland is, betekent een daling van 7 procent afgelegde kilometers op woon-werktrajecten ofwel 25 miljoen kilometers die minder gereden worden. Concreet zorgt dit ook voor een daling van de trajecttijd op de E40 met 8 procent op het traject tussen Ternat en Groot-Bijgaarden en met 12 procent op het traject op de E411 tussen Terhulpen en het Léonardkruispunt.

Een daling van het aantal afgelegde kilometers zal ook het aantal ongevallen doen dalen, net zoals het aantal slachtoffers. Zo zorgt een verdubbeling van het telewerk dat er 44 doden en zwaargewonden minder zijn. Bovendien zou dit elk jaar ook tot een besparing van 2500 ton CO2 en 1,2 miljoen liter brandstof leiden.

De toolbox is te vinden op www.telewerken.be

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen