< Terug naar overzicht

Medewerkers waarderen is zoveel meer dan een correcte verloning

Wanneer medewerkers zich gewaardeerd voelen, stijgt hun productiviteit. Waardering vinden ze in bepaalde opzichten zelfs belangrijker dan hun salaris. Maar hoe krijgt u dat nu voor elkaar, een werkvloer vol met medewerkers die zich gewaardeerd voelen?

Niet alleen voor de productiviteit van werknemers is waardering belangrijk. Werknemers voelen zich ook beter in hun vel, waardoor ze minder snel van job veranderen. Zo kan uw organisatie ook geld besparen op dure werving- en selectieprocedures. Hieronder volgen drie tips om medewerkers te waarderen voor hun inzet. Let wel: gebruik ze met mate.

Complimenten geven

Eén van de manieren om prestaties te waarderen, is via een compliment. Dit lijkt eenvoudig, maar dat valt in de praktijk nog best tegen. Als een leidinggevende bijvoorbeeld zegt: “Wat ben jij toch ontzettend handig”, lijkt dat een goed compliment. Maar soms leidt dit tot een soort faalangst bij de werknemer: “Als ik de volgende keer niet zo handig ben, val ik van mijn voetstuk....” Het is daarom beter om het compliment in een vraag te verstoppen: “Wat goed dat die grote partij verkocht is. Vertel me eens, hoe heb je dat voor elkaar gekregen?”

Passend geschenk

Een andere manier om je waardering te tonen, is door middel van een kleine attentie. Let daarbij wel op dat de attentie past bij de persoon aan wie je het geeft, anders werkt de attentie averechts. Daarbij komt dat gebruiksvoorwerpen zelden echt van pas komen. Leuker is het om een belevenis te geven. Denk aan een etentje of een (avontuurlijk) uitje.

Persoonlijke aandacht

Het aantal contactmomenten met werknemers neemt bij de meeste organisaties af door ‘het nieuwe werken’. Werknemers werken een dag thuis of bij een klant en datzelfde geldt voor de leidinggevende. Het is echter belangrijk om wel persoonlijk contact te onderhouden met alle werknemers. Krijgt een werknemer te weinig persoonlijke aandacht, dan vervreemdt hij van de organisatie en denkt hij dat zijn prestaties er niet toe doen. Dat is het moment waarop de productiviteit daalt en een overstap naar een andere organisatie erg aantrekkelijk begint te lijken.

Bron: PW. (pwnet.nl)

 

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen