< Terug naar overzicht

Marketing beter geschikt om personeel te werven dan HR?

Veel bedrijven laten de werving van goed opgeleide kandidaat-werknemers over aan de HR-afdeling. Volgens Jaap Kooijman, directeur en oprichter van YER (Young Executive Recruitment), laten ze daarom kansen liggen. HR houdt zich immers meer bezig met beleid dan met actief bewerken van de arbeidsmarkt. De afdeling marketing en sales zou een veel betere rekruteerder zijn. Zegt hij. Wat denkt u ervan?

“Het rekruteren van goede medewerkers is een vorm van marketing of verkoop. Net als een product moet je ook je bedrijf zien te verkopen aan potentiële werknemers. De koop wordt dan gesloten met een arbeidscontract”, aldus Kooijman. Rekrutering moet volgens hem echt als een vak apart worden beschouwd. “Het binnenhalen van goede medewerkers is bepalend voor het halen van de bedrijfseconomische doelstellingen van een onderneming, daarom wordt aan jonge goed opgeleide dertigers, veelal met een bachelor- of mastertitel op zak, aan alle kanten getrokken. Ze hebben keus uit veel aanbiedingen en zijn uiterst kritisch. Je moet als bedrijf echt duidelijk maken wat je hen te bieden hebt.” De toenemende schaarste op de arbeidsmarkt verplicht bedrijven hun troeven uit te spelen en daarin is de marketingafdeling nu eenmaal beter dan de personeelsdienst.

In De Week nr. 183 gaven we al aan dat uit onderzoek van het Britse Capital Consulting blijkt dat bedrijven zich moeten bezinnen over hun rekruteringsaanpak. Dit onderzoek (bij 2500 werkzoekenden) toont aan dat veel kandidaat-werknemers zich ergeren aan het gebrek aan communicatie (uitblijven van feedback, geen reden bij niet-selectie) bij een sollicitatieprocedure. Bijna een op vier werkzoekenden voelt zich onheus behandelt door werkgevers gedurende de sollicitatieprocedure en meer dan een derde beweert irrelevante, onbelangrijke of domme vragen voorgeschoteld te hebben gekregen. Dergelijke ondermaatse rekruteringspraktijken halen niet alleen de bedrijfsnaam onderuit, maar houden een verlies in van potentiële werknemers en klanten, concluderen de onderzoekers. Heeft Kooijman toch gelijk?


Wat denkt u van deze stelling? Is HR te weinig commercieel gericht of weet marketing te weinig af van de arbeidsmarkt? Zou u rekrutering overlaten aan de maketing-afdeling? Laat het ons weten! Uw contact: jos.gavel@hrsquare.be.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen