< Terug naar overzicht

Managers zijn niet geïnteresseerd in ideeën van werknemers

Bedrijven moeten innovatiever worden. Daarover is iedereen het eens, maar de werknemers krijgen niet genoeg ruimte voor creativiteit. De werknemers hebben best wel ideeën en zijn creatief, maar de managers houden de boot af.

Dat blijkt uit het doctoraatsonderzoek van Han Bakker (Sociale Wetenschappen aan de Vrije Universiteit Amsterdam). Bakker schoof ideeënmanagement onder de loep. Kortom, hij onderzocht welke acties ondernomen worden om ideeën verder te krijgen in een organisatie.

De onderzoeker stuitte allereerst op de vaststelling dat creativiteit soms actief afgehouden wordt door het management. De top bazuint graag uit dat het innovatie wil en daarom creativiteit promoot, maar in de dagelijkse werkelijkheid gebeurt net het omgekeerde.

Het management is zelfs niet eens geïnteresseerd in ideeën van werknemers. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de schrik dat creativiteit de autoriteit zou ondermijnen. Nochtans is er van zo’n ondermijning niets gebleken in het onderzoek van Bakker.

Bron: Intermediair PW, Vrije Universiteit Amsterdam

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen