< Terug naar overzicht

Managers trekken zich niets aan van rekruteringsinvesteringen

Minder dan de helft van de Britse bedrijven volgt op of wat ze spenderen aan rekrutering ook kosteneffectief is. Wanneer ze zich realiseren dat hun werving- en selectiesysteem niet naar behoren werkt, trachten ze het probleem te verhelpen door er meer geld tegenaan te gooien.

Niet alleen laten de rekruteringpraktijken te wensen over (zie ‘Opinie’), ook de houding van managers tegenover rekrutering is niet echt gezond. Onderzoek van de Cranfield School of Management reveleert dat de managers van Britse bedrijven zich niets aantrekken van de kosten en baten van rekrutering. Meer dan vier op vijf Britse managers verwachten een stijging of een status quo van het rekruteringsbudget. Toch evalueert minder dan de helft het succes van een individueel rekruteringsverloop. Twee derden evalueren wel het algemene rekruteringsproces, maar slechts een kwart doet dit op de basis van de kost per aanwerving, de enige echte waardemeter volgens de managementschool.

De onderzoekers spreken over een ‘verontrustende gedachte’: bedrijven investeren blijkbaar zonder een zicht te hebben op de baten. Bovendien suggereert de studie dat bij onsuccesvolle rekrutering bedrijven eenvoudigweg meer en meer spenderen aan dezelfde processen in plaats van zorgvuldig kosten en baten te analyseren en daarna effectieve aanpassingen door te voeren. Sommige bedrijven kopen zelfs eerst rekruteringsoftware aan om vervolgens hun praktijken te wijzigingen, in plaats van zich software aan te schaffen die aansluit bij hun manier van werken.

Verder kwamen de onderzoekers te weten dat het komende halfjaar vier op tien bedrijven overwegen hun uitgaven aan commerciële banenwebsites te verhogen. Een derde wenst te investeren in tewerkstellingsagentschappen en een vijfde wil headhunters inschakelen.

Maar ander nieuws laat dan weer doorschemeren dat ook de externe specialisten, de rekruteringsbureaus, niet foutloos te werk gaan. Dat het aantal officiële klachten tegen rekruteringsbureaus in 2006, volgens de Britse Recruitment and Employment Confederation (REC), met 25% steeg is een teken aan de wand. De REC vertegenwoordigt meer dan 8000 bedrijven en 5500 rekruteringconsultants. De helft van het aantal klachten (685) is dan wel afkomstig van tijdelijk tewerkgestelden, maar het aantal klachten van kandidaten voor een vaste job nam het sterkst toe. De meerderheid van de klachten draait om aspecten van klantenservice en de wijze waarop bureaus omgaan met klachten.


In de rubriek Opinie kunt lezen dat de HR-afdeling zich moet bezinnen over haar rekruteringpraktijken. Het idee wordt geopperd dat marketing het op dit punt beter van HR zou overnemen. Vergeet alvast niet om uw mening hierover te laten weerklinken en reageer via jos.gavel@hrsquare.be.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen