< Terug naar overzicht

Managers hebben (helaas) geen tijd om medewerkers te coachen

Een meerderheid van HR-professionals zegt dat lijnmanagers zich meer moeten bezighouden met de opleiding en ontwikkeling van hun medewerkers. Echter, bijna de helft van de managers vindt dat ze daarvoor niet over de nodige vaardigheden beschikken. Laat staan dat ze tijd zouden hebben om hun medewerkers te coachen.

Bijna de helft (45 procent) van de lijnmanagers zegt dat ze niet over de vaardigheden beschikken om hun medewerkers te helpen bij het ontwikkelen van de competenties die ze nodig hebben in hun job. En ook om hen te coachen hebben lijnmanagers amper de tijd. Managers spenderen gemiddeld 9 procent van hun tijd aan het coachen van hun medewerkers. Zo blijkt uit onderzoek van consultancygroep Gartner. Nochtans worden ze daartoe aangespoord door hun HR-collega’s. 70 procent van de HR Executives zegt dat lijnmanagers zich meer moeten bezighouden met het coachen en ontwikkelen van hun medewerkers.

Dat is geen overbodige luxe. Uit de enquête blijkt voorts dat zeven op de tien medewerkers nog niet alle competenties nodig voor hun huidige job onder de knie hebben. Dan hebben we het nog niet over de competenties voor toekomstige rollen.

Lijnmanagers die er wel in slagen de ontwikkeling van hun medewerkers te ondersteunen en coachen, zien de prestaties van hun medewerkers met een kwart stijgen. Bovendien is de kans groter dat deze medewerkers uitgroeien tot high performers.

Bron: Gartner

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen