< Terug naar overzicht

Managementfouten in crisistijd (1)

Nu iedereen meer moet doen met minder middelen, is het bijzonder moeilijk om werknemers gemotiveerd en enthousiast te houden. Zeker wanneer minder beloningen en groeimogelijkheden in het vooruitzicht staan. Het komt er nu op aan om geen managementfouten te maken. Deze zes fouten moet u vermijden met het oog op het behoud van uw talent.

Accountemps heeft de meest voorkomende managementfouten en de manier om ze te vermijden op een rijtje gezet.
In dit artikel gaan we in op retentie. Want wie ervan uitgaat dat de economische crisis werknemers makkelijker tevreden maakt en langer aan boord houdt, zit fout. De onzekerheid creëert immers meer algemene ontevredenheid. En vooral hoger opgeleiden deinzen niet terug voor een jobwissel (zie dit artikel ‘Ook tijdens crisis zoeken hoger opgeleiden jobwissel’)

  • Fout 1: ‘Werknemers moeten blij zijn werk te hebben’
    Werknemers zijn inderdaad blij dat ze vast werk hebben in deze mindere economische tijden, maar de meest getalenteerde medewerkers hebben altijd alternatieven. Talent is in elke conjunctuur gewild, en bedrijven zijn erbij gebaat dat de beste medewerkers voor lange tijd aan boord blijven.


  • Fout 2: ‘Medewerkers kunnen gedachten lezen’
    Sommige medewerkers blijven een salarisverhoging vragen, ook in mindere tijden. Dit komt duidelijk op het verkeerde moment, maar besef dat wanneer leidinggevenden niet openstaan voor hun medewerkers en regelmatig met hen communiceren, zij niet begrijpen hoe het bedrijf ervoor staat.


  • Fout 3: Geruchten negeren
    In elk bedrijf is er een geruchtencircuit, vooral als er gesloten deuren zijn, vergaderingen geannuleerd worden en personen tegen elkaar fluisteren in de wandelgangen. Sta als management garant voor een open communicatie en vlotte en transparante doorstroming van belangrijk nieuws. Zoniet voedt u de geruchtenstroom en versterkt u de circulatie van halve waarheden.


  • Fout 4: Gebrek aan erkenning
    Veel senior managers zijn de eersten om toe te geven dat ze goede prestaties van hun medewerkers vaker moeten belonen. Men kan immers niet genoeg zijn werknemers loven en aanmoedigen, zolang de complimenten duidelijk, oprecht en op het juiste moment gegeven worden.


  • Fout 5: Waardering pas aan het eind laten blijken
    Het is goed dat waardering getoond wordt nadat mensen goed gepresteerd hebben, maar vergeet niet dat af en toe een complimentje tussendoor ook wonderen doet en dat dit de motivatie en productiviteit verhoogt.


  • Fout 6. Niet achter de medewerkers staan
    Managers die hun medewerkers niet steunen, verliezen hun vertrouwen. Kom op voor uw mensen, zeker als ze onterecht kritiek krijgen.


  • De meest voorkomende managementfouten op het vlak van productiviteit en bedrijfsprocessen vindt u in dit artikel.

    Geef als eerste een reactie

    Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
    < Terug naar overzicht

    U zoekt, u vindt !

    HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

    Word nu lid !
    Geniet van de voordelen