< Terug naar overzicht

Machocultuur brengt meer ondernemers op

In landen waar arrogantie, competitiedrang en genadeloosheid sterk geapprecieerd worden, vinden we opvallend meer ondernemers dan in gebieden die zachtere karaktertrekken prefereren. Kortom, ondernemers gedijen vooral in een machocultuur.

In de VS is één op de acht mensen een ondernemer, in Peru gaat het zelfs om één op de vier. Ook in Chili, Belize en Burkina Faso wemelt het van de ‘entrepreneurs’. In Scandinavische landen, daarentegen, kiezen maar weinigen ervoor om zelf een bedrijf op te richten. Ondernemerschap vinden we dus meer in landen waar zelfbehoud en competitiedrang hoog in het vaandel staan dan in landen waar leiders op de eerste plaats integer, inspirerend en coöperatief moeten zijn.

Zo luidt de conclusie van een onderzoek dat opgezet werd door de Britse Aston Business School en de Amerikaanse Kansas State University. De onderzoekers steken het niet onder stoelen of banken dat ze charisma verwacht hadden als een belangrijke succesfactor voor ondernemers. Denk maar aan Richard Branson. Dat blijkt ook een prima eigenschap, maar die wordt overvleugeld door harde, zeg maar meedogenloze karaktertrekken. In een omgeving die dergelijke eigenschappen apprecieert, beginnen beduidend meer mensen een eigen zaak.

Die harde cultuur treffen we momenteel vooral in grote delen van Azië, het Midden-Oosten en Latijns-Amerika aan, aldus het onderzoek. Ook de VS gaat nog wel die richting uit, vooral dan in de zuidelijke staten.

Bron: De Standaard (standaard.be)

 

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen