< Terug naar overzicht

Loon meer en meer gekoppeld aan prestaties

Door de groei van de prestatiecultuur wordt ook de beloning meer en meer gekoppeld aan prestatiecriteria. Ook de differentiatie binnen de onderneming neemt toe. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek naar veranderingen in het beloningsbeleid na de financiële en economische crisis.

In een wereldwijd onderzoek zocht Hay Group naar de veranderingen in het beloningsbeleid na de kredietcrisis. Aan dit project, ‘The Changing Face of Reward’, werkten 230 organisaties in 29 landen mee. Samen tellen ze zowat 4,7 miljoen medewerkers, mee.
Er blijken vijf trends in variabele beloning naar voren te treden:

1. De prestatiecultuur groeit toe. Daardoor wordt beloning steeds meer gekoppeld aan performance-criteria.

2. De differentiatie groeit sterk. Dat betekent ook dat de (beperkte) financiële middelen voor variabele beloning steeds gerichter besteed worden aan werknemers op sleutelposities, ‘high potentials’ en moeilijk te vinden specialisten.

3. Het aandeel van de variabele beloning in de totale loonkosten neemt toe. Op die manier worden bedrijven minder afhankelijk van hoge vaste loonkosten. Bij laagconjunctuur kan dat een groot verschil maken.

4. Het beloningsbeleid van multinationals wordt meer en meer gecentraliseerd. De nieuwe leuze luidt: ‘Global Consistency and Local Flexibility’. Er wordt dus ook ingespeeld op lokale markten, cultuur, belasting en regelgeving.

5. De hoogte van bonussen wordt vooral vastgesteld op basis van benchmarking. De bedrijven willen immers een ‘marktconforme’ beloning aanbieden om hun toptalent niet te verliezen.

Bron: ‘The Changing Face of Reward’ (Hay Group), Intermediair PW

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen