< Terug naar overzicht

Loon bepaalt steeds meer het engagement

Het engagement van Europese werknemers is in 2012 gestegen en dat ondanks de aanslepende economische crisis. Carrièremogelijkheden blijven de belangrijkste bepalende factor, maar ook loon bepaalt steeds meer hoe geëngageerd medewerkers zijn.

Dat blijkt uit een wereldwijde studie van consultancybedrijf Aon Hewitt bij meer dan 2500 organisaties die samen 3,8 miljoen werknemers tellen. Wereldwijd steeg de engagementsscore van 58 procent in 2011 naar 60 procent in 2012. In Europa steeg de engagementsscore met vijf procentpunten tot 57 procent.

De vijf belangrijkste factoren die het engagement van medewerkers wereldwijd bepalen, zijn carrièremogelijkheden, de reputatie van de organisatie, loon, erkenning en interne communicatie.

Vooral loon doet een opvallende opmars als engagementsfactor. In 2011 stond het nog op de zesde plaats, maar het klom in 2012 naar de derde plaats.

Volgens de onderzoekers hebben de loonbevriezingen en de lagere bonussen een steeds grotere impact op het engagement van medewerkers. Maar ook de economische crisis zorgt ervoor dat loon steeds belangrijker wordt.

Uit de studie blijkt ook dat er tussen de verschillende generaties grote verschillen zijn inzake engagement. Zo zijn babyboomers met 65 procent het meest geëngageerd en generatie Y met 55 procent het minst.

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen