< Terug naar overzicht

LinkedIn geeft online-jobsites het nakijken

De rekruteringsmarkt ondervindt steeds meer concurrentie van sociale media. Vooral LinkedIn verdringt de ‘traditionele’ jobwebsites. Ook Twitter wordt steeds vaker ingeschakeld om vacatures snel bekend te maken.

De sociale netwerksite LinkedIn haalt al meer dan de helft van haar omzet uit rekrutering. De sociale netwerksite voor het bedrijfsleven telde eind 2012 iets meer dan 200 miljoen leden. Ter vergelijking: Facebook telt een dik miljard actieve gebruikers. Beide netwerken halen ongeveer 1,5 dollar omzet per gebruiker.

De groei van LinkedIn ligt echter vele malen hoger dan die van Facebook. Niet alleen in aantal leden (+39 procent in 2012), maar ook in omzet per gebruiker (+30 procent). Vooral de inkomsten uit jobadvertenties groeien spectaculair, met 90 procent tot 161 miljoen dollar in het laatste kwartaal van 2012.

De jobpoot van LinkedIn zal in de loop van dit jaar groter worden dan Monster.com, de grootste 'traditionele' vacaturesite ter wereld. Monster zit al enkele jaren in een krimpscenario en werd vorig jaar zelfs even genoemd als een overnameprooi van LinkedIn. De twee grote Europese concurrenten, Stepstone en Totaljobs, gingen intussen op in het Duitse mediaconcern Axel Springer.

Het succes van LinkedIn op de jobmarkt is grotendeels een Amerikaans verhaal, maar de netwerksite groeit ook erg snel in de rest van de wereld. In dagelijkse bezoekcijfers ligt ze al voor op de belangrijkste Belgische jobsites.

LinkedIn trekt misschien minder actief zoekende sollicitanten aan, maar de kracht schuilt zich vooral in passief zoekende sollicitanten. Wie lid wordt van LinkedIn, doet dat meestal om te netwerken en niet om een andere job te zoeken, maar ziet wel vacatures passeren die hem nog meer kunnen interesseren dan zijn huidige job. Ook het internationale karakter van de website is een belangrijk voordeel in een tijd waarin de markt voor hooggeschoolde jobs steeds mondialer wordt.

Ook Twitter wordt meer en meer gebruikt als kanaal om vacatures snel in het publiek te verspreiden, maar de meeste HR-verantwoordelijken beschouwen dat hooguit als een aanvullend kanaal.

Bron: De Tijd

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen