< Terug naar overzicht

Liever geen robot als rekruteerder

Het gebruik van digitale hulpmiddelen bij rekrutering, zoals websites, sociale media of online tests, zit neemt opmerkelijk toe. Ruim de helft van de bedrijven maakt er gebruik van. Een groeiende minderheid gaat nog een stap verder en laat robots sollicitatiebrieven beoordelen. Werknemers vinden dit een echter een kwalijke zaak.

Meer dan vier op tien werkgevers schakelt Facebook, Twitter, Instagram of LinkedIn in om nieuwe medewerkers aan te trekken. Dat is ruim drie keer meer dan in 2015. Maar ook de bedrijfswebsite (44 procent), tewerkstellingsdiensten (33 procent), uitzendkantoren (32 procent) en gedrukte media (20 procent) blijven populaire kanalen om nieuw talent aan te werven. Dat blijkt uit een enquête bij een representatieve steekproef van 2710 werknemers en werkgevers in 2015 en 2018  door een onafhankelijk onderzoeksbureau in opdracht van Tempo-Team. De maximale foutmarge van het onderzoek is 3,39 procent.

Sociale media

Zowel voor werkgevers als werknemers zijn sociale media een steeds belangrijker visitekaartje. De helft van de bedrijven bekijkt het sociale mediaprofiel van sollicitanten. Drie jaar gelden deed slechts een op drie dit.

Hoewel driekwart van de sollicitanten dit weet, verzorgt slechts een derde zijn sociaal mediaprofiel als uithangbord voor potentiële werkgevers. Deze besteden wel extra aandacht aan hun online aanwezigheid en reputatie. Immers, een meerderheid van de sollicitanten (60 procent) bekijkt de Facebook- en LinkedInpagina’s, het Twitter- en Instagramaccount van de bedrijven waarbij zij willen solliciteren.

Robots

Een voorlopig nog kleine minderheid (12 procent) van de bedrijven schakelt robots in om sollicitaties te beoordelen. Sollicitanten zijn daar echter geen voorstander van. Ruim een derde vindt dit een kwalijke zaak. Zij geloven niet dat een doorgedreven digitalisering en automatisering van het rekruteringsproces goed is en vrezen dat het daardoor minder kwalitatief wordt. Bijna de helft van de werkgevers deelt deze bezorgdheid. Al geeft een meerderheid van de werkgevers aan dat een persoonlijk gesprek een cruciaal onderdeel blijft van een sollicitatieprocedure.

De weerstand tegen digitaal aangeboden tests is kleiner. De helft van de werknemers vindt dit een positieve evolutie. Ongeveer een derde van de werkgevers maakt al gebruik van dergelijke tests.

Bron: Tempo-Team

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen