< Terug naar overzicht

Liever een conservatieve dan een charismatische leider

Elk bedrijf is op zoek naar zijn eigen Steve Jobs om de organisatie even succesvol te maken als Apple. Maar bedrijven zijn beter af met ‘intelligent conservatieve ‘ leiders. De weg naar succes duurt misschien iets langer, maar is ook duurzamer.

Dat blijkt uit onderzoek van de Engelse Warwick Business School naar leiderschap in langdurig succesvolle Europese bedrijven. Hoewel bijna elke organisatie op zoek is naar een charismatische leider zoals Steve Jobs, blijkt dat grote en succesvolle Europese bedrijven een leider te hebben die allesbehalve als charismatisch te typeren is, maar veeleer als
‘intelligent conservatief’.

Charismatische leiders kunnen organisaties snel naar succes leiden, maar hen ook snel op de rand van de afgrond brengen door foute strategische keuzes. “Dat is vooral te verklaren doordat ze charismatisch zijn”, zegt professor Christian Stadler van The Warwick Business School.

“Charismatische leiders beschikken over een zeer sterke overtuigingskracht en krijgen daardoor veel minder tegenwerking bij het nemen van strategisch verkeerde beslissingen. Anders gezegd, een charismatische leider kan een bedrijf snel naar de top loodsen als het de juiste strategische beslissingen genomen heeft. Maar omgekeerd geldt hetzelfde. Als een organisatie de verkeerde kant uitgaat, versnelt een charismatische leider dit proces nog”, zegt Stadler.

‘Intelligent conservatieve’ leiders daarentegen luisteren naar anderen en kunnen terugvallen op hun jarenlange ervaring die ze opgedaan hebben in de organisatie. “Door te luisteren naar de mening van anderen, zorgen deze leiders ervoor dat iedereen betrokken is bij de strategische beslissingen. Dat leidt tot succes op lange termijn. Bovendien behoedt dit de organisatie voor roekeloze en abrupte strategische veranderingen”, zegt Stadler.

Een andere eigenschap van ‘intelligent conservatieve’ leiders is hun grondige kennis van de organisatie en de sector. “Bijna alle (97 procent) topmanagers van de onderzochte succesvolle bedrijven zijn intern doorgegroeid. Daardoor kennen ze de organisatie door en door, en beschikken ze over een uitgebreid netwerk om op de hoogte te blijven van wat er reilt en zeilt in de organisatie.”

Uit het onderzoek blijkt dat ingrijpende maar succesvolle veranderingen werden doorgevoerd in de bestudeerde organisatie (zoals Shell, Glaxo, LaFarge, HSBC) dergelijke conservatieve leiders aan het roer stonden.

Bron: www.hrmagazine.co.uk

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen