< Terug naar overzicht

Leidinggevenden laten potentieel liggen door te weinig met medewerkers te spreken

Wat werknemers verwachten van hun leidinggevende? Bovenaan op het lijstje van competenties staan leiden en coachen, verantwoordelijkheid nemen, communicatief zijn, teamwerk stimuleren, problemen oplossen en organiseren. Of alle leidinggevenden ook aan die verwachtingen voldoen, is een ander paar mouwen.

Acerta stelde de vraag aan 1400 werknemers en stelde vast dat slechts 41% van hen zijn verlanglijstje voldoende tot goed ingevuld ziet. 27% zegt dat zijn leidinggevende nog wat werkpunten heeft om de leidinggevende kwaliteiten nog beter te ontwikkelen.

4 op de 10 heeft géén evaluatiegesprek

Opvallend is dat 37% van de bevraagde werknemers aangeeft niet één keer per jaar een goed gesprek heeft met zijn leidinggevende over prestaties en verwachtingen. Van wie wél een evaluatiegesprek heeft, zegt 65% dat het dan vooral gaat over het functioneren in de voorbije periode.

Constructief

Nochtans laten werkgevers die niet spontaan met hun werknemers spreken over talent, verwachtingen en ambities, heel wat potentieel liggen, zegt Peter Tuybens van Acerta Consult "Daarentegen, de leidinggevende die kiest voor een cultuur van dialoog en zijn medewerkers stimuleert om de beste versie van zichzelf te worden, deelt in de winst die dat oplevert. En de meeste werknemers zijn vragende partij voor die dialoog, wat aantoont dat het een constructief proces is voor alle betrokkenen."

 

 

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen