< Terug naar overzicht

Leer iemand creatief zijn

Sommige mensen zijn gewoonweg creatiever dan anderen. Toch kunt u iemand helpen om innovatiever te worden.

Persoonlijkheidskenmerken bepalen grotendeels het creativiteitsniveau van mensen. Toch kan men creatiever worden door gerichte interventies. Dr. Tomas Chamorro-Premuzic, expert op het gebied van psychometrische testen en professor Bedrijfspsychologie aan University College London, geeft vier tips voor het creatiever maken van medewerkers:

1) Geef veel feedback. Gezien het feit dat veel mensen niet zo creatief zijn als ze zelf denken, begint alles met feedback. Feedback geven is essentieel om medewerkers een realistischere inschatting van hun creatieve vermogens te laten maken. Uit onderzoek blijkt dan ook dat medewerkers die actief om feedback vragen, creatiever zijn dan degenen die dat niet doen.

2) Zorg voor training in creatief denken. Er zijn enkele trainingen en technieken ontdekt die kunnen helpen bij het creatiever worden. Zo kan men medewerkers leren om meer open te staan voor nieuwe ideeën, kennis van buiten het eigen vakgebied toe te passen, uitdagende taken aan te nemen, de zintuigen te prikkelen of om ongerelateerde zaken te combineren. Soms is het slechts een kwestie van uit de comfortzone stappen. Zelfs kleine veranderingen in dagelijkse routines, zoals steeds via een andere route naar het werk rijden of starten met een hobby, kunnen al een positieve impact hebben op de creativiteit. Verscheidene studies hebben ook aangetoond dat meditatie en relaxatie zorgen voor een boost van het creatieve vermogen.

3) Geef medewerkers taken waarvan ze houden. De meest effectieve methode voor het verbeteren van de creatieve prestaties is het verhogen van de intrinsieke motivatie. Diverse studies bevestigen dat het toewijzen van projecten die ze leuk vinden, het creatieve potentieel ontsluit. Extrinsieke beloningen daarentegen, zoals financiële incentives, werken juist remmend op de creatieve vermogens.

4) Help medewerkers hun expertise te ontwikkelen. De mate van creativiteit hangt ook af van de mate van deskundigheid. Velen denken dat kennis inventiviteit in de weg zit. Dat hoe meer je leest en leert, hoe moeilijker het is om creatief te zijn. Niets is minder waar, je hebt kennis of taakspecifieke vaardigheden nodig om überhaupt iets creatiefs te produceren. Kun je geen piano spelen, dan kun je niet improviseren. Kun je niet programmeren, dan is het niet mogelijk om een originele app te ontwikkelen. Met andere woorden, meer kennis, vooral op het gebied waarover de medewerker enthousiast is, verhoogt de kans om creatief te zijn op dat gebied. Voornamelijk als deze kan 'spelen' met die kennis. Of zoals Picasso het verwoordde: "Learn the rules like a pro, so you can break them like an artist."

Pas deze tips niet alleen toe op de individuen in uw organisatie, maar op hele teams. Vindingrijkheid is immers vaak een groepsresultaat dat enkel kan voortkomen uit gecoördineerde groepsactiviteiten. En aangezien het individuen verplicht om hun eigen agenda’s opzij te schuiven om als team te functioneren, is leiderschap steeds een hoofdmotor voor creativiteit.

Bron: : P&O Actueel (penoactueel.nl), Harvard Business Review (hbr.org)


Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen