< Terug naar overzicht

Lastige klanten belangrijkste oorzaak van werkstress

Lastige klanten vormen de belangrijkste oorzaak van stress op de Europese werkvloer. Werken onder tijdsdruk volgt op de tweede plaats.

Drie op de vijf Europese werknemers noemen het omgaan met lastige klanten, leerlingen of patiënten werkstressfactor nummer één. Dat blijkt uit het Esener-onderzoek naar werkstressfactoren van het EU‑OSHA, het Europees Agentschap voor Gezond en Veilig Werken. Aan het onderzoek werkten zo’n 50.000 organisaties in 36 landen mee.

Andere belangrijke stressfactoren die door iets meer dan de helft van de respondenten worden genoemd: tijdsdruk, langdurig in dezelfde houding zitten en herhaaldelijk dezelfde bewegingen uitvoeren.

“Psychosociale arbeidsbelasting wordt als de grootste uitdaging ervaren. Bijna één op de vijf organisaties die melden met lastige klanten te moeten omgaan of tijdsdruk ervaren, geeft ook aan dat het hen aan informatie of adequate instrumenten ontbreekt om het risico aan te pakken”, zegt Christa Sedlatschek, directeur van EU‑OSHA.

Uit de studie blijkt eveneens dat 76 procent van de organisaties regelmatig risicobeoordelingen uitvoeren. Hiervan beschouwt 90 procent de uitkomsten als een nuttige bijdrage tot het beheer van veiligheid en gezondheid.

Bron: PW De Gids (pwdegids.nl)


Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen