< Terug naar overzicht

Lange werkweek sluipt autosector binnen

De vakbondsdelegaties ACV- en ABVV-Metaal en de werkgeversfederatie Agoria zijn het erover eens geworden dat de Belgische autoconstructeurs en hun toeleveranciers de arbeidstijden soepeler mogen verlengen of inkorten. De techniek heet plus-minusconto en is afgekeken van de Duitse auto-industrie.

Normaal mag een werkdag maximaal 9 uren tellen en een werkweek 45 uren. Het akkoord legt die grenzen op 10 uur per dag en 48 uur per week, al dan niet via zaterdagwerk. Dit moet het mogelijk maken productiepieken op te vangen zonder dat daarvoor overuren moeten gedraaid worden of extra personeel moet worden aangenomen. De meerprestaties kunnen op een ander moment gecompenseerd worden door kortere arbeidsdagen, opnieuw op initiatief van de werkgever.

De liberale vakbond ACLVB sprak zich afgelopen weekeinde al fel uit tegen de nieuwe regeling en ondertekende het akkoord niet. De ACLVB is wel voorstander van een tweede afspraak die deze week werd gemaakt, namelijk de invoering van het tijdsparen. Die kan u zien als de tegenhanger van het plus-minusconto. Hier is het de werknemer die op individuele basis werkuren kan opsparen om ze later te kunnen opnemen. Concreet zouden overuren of additionele rustdagen bijeengespaard kunnen worden om ze in één blok op te nemen, als een soort van mini-loopbaanonderbreking. Bedoeling van het akkoord is de concurrentiekracht van de Belgische auto-industrie te verhogen. Direct en indirect is de sector goed voor 100.000 arbeidsplaatsen.

De nationale vakbondsleiders bij ACV en ABVV kijken met argwaan naar het fiat van hun metaalvakbonden voor de werktijdverlenging in de auto-industrie. Xavier Verboven had liever specifieke ondernemingsakkoorden gezien. Hij vreest dat de werkgevers uit andere bedrijfssectoren de tekst als een precedent zullen gebruiken.

Intussen meldt Ford Genk dat het 250 extra tijdelijke werknemers zoekt. Met de aanwervingen wil de autoconstructeur het productievolume van de nieuwe modellen op niveau krijgen en de sterke vraag naar de S-Max en de Galaxy bijhouden. Ford Genk trok eind maart ook al 147 extra tijdelijke werknemers aan bovenop de toen al aangeworven 900 tijdelijken. De autoconstructeur wil dit jaar 86.600 exemplaren van de twee nieuwe modellen produceren. Met de bijkomende aanwervingen ligt het aantal tijdelijke arbeidsplaatsen in Genk nu op 1297. De productie van de nieuwe modellen zorgde ook voor 240 extra tijdelijke jobs bij de vier toeleveringsbedrijven van Ford Genk (Lear Corporations, SML/SMG, Collins²Aikman en TDS).


 

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen