< Terug naar overzicht

Lady Gaga inspiratiebron voor managers

De Antwerp Management School wijdt een volledige lessenreeks aan het popfenomeen Lady Gaga. Managers van morgen kunnen veel leren van het innovatietalent van Lady Gaga.

De professoren Jamie Anderson en Jörg Reckhenrich van Antwerp Management School en Dr. Martin Kupp van de ESMT European School of Management & Technology in Berlijn hanteren een nieuwe casestudy over Lady Gaga in de opleidingen in het domein Strategische Innovatie voor eMBA-studenten en managers uit het bedrijfsleven.

De auteurs gebruiken de case om aan te tonen hoe gevestigde bedrijven lessen kunnen trekken uit Gaga’s blitzcarrière. Terwijl in de muziekindustrie veel parallellen worden getrokken tussen Lady Gaga en Madonna, geloven de auteurs dat haar insteek toch dichter ligt bij die van de zakelijke eigentijdse kunstenaars zoals Damien Hirst, Jeff Koons and Takashi Murakami. Maar evenzeer vertoont haar innovatietalent een grote gelijkenis met bedrijven zoals Apple en Google.

“Lady Gaga is gehypet door zowel de populaire als de zakelijke, economische media. Toch is dit de eerste keer dat haar carrière geanalyseerd wordt door het oog van de businesstheorie. Lady Gaga is niet alleen maar een ongelooflijk creatief talent, ze is tevens een doortastende zakenvrouw”, menen de auteurs.

Lady Gaga wordt nu door Time Magazine gezien als één van de meest invloedrijke personen en zal volgens de voorspellingen tegen eind 2011 méér verdienen dan wat rockveteranen als AC/DC en U2 samen over hun hele carrière al hebben verdiend.

The casestudy ‘Lady Gaga: Born This Way?’ geeft een overzicht van Lady Gaga’s carrière als muzikante, als artieste en de omstandigheden die haar succes ondersteund hebben. Terwijl andere artiesten geld verliezen omdat hun muziek illegaal gedownload wordt, slaagt zij erin miljoenen singles te verkopen.

De casestudie laat toe inzichten te ontwikkelen over strategische innovatie en hoe een individu of organisatie een traditionele marktomgeving kan omturnen door zichzelf fundamentele strategische vragen te stellen als: “Wie zijn mijn klanten?”, “Wat kan ik mijn klanten bieden?” en “Hoe kan ik meerwaarde creëren voor mijn klanten en ook voor mezelf?”

De case besteedt daarnaast ook aandacht aan de manier waarop nieuwe technologie (zoals sociale media) gebruikt kan worden.

Deze case kan ook beschouwd worden als een aanvulling bij hun boek 'The Fine Art of Success', waarin ze uiteenzetten hoe grote kunstenaars en grote kunst bijzonder leerzaam kunnen zijn voor ondernemers. Ze hebben het er over Madonna, Titiaan, Damien Hirst, Joseph Beuys, Pablo Picasso, Vincent van Gogh, Paul Gauguin, Jeff Koons, Nam June Paik en ronden af met een interview met Gerrik Gohlke, de hoofdredacteur van Artnet Magazine. Een verfrissend perspectief.

Het boek is een uitgave van Wiley en telt 180 blz. ISBN 9780-470-66106-2.

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen