< Terug naar overzicht

Laatstejaarsstudenten makkelijke prooi voor facebookende werkgevers

Laatstejaarsstudenten zijn gemakkelijke prooien voor facebookende werkgevers. Een meerderheid van de laatstejaarsstudenten geven te veel informatie prijs, waardoor potentiële werkgevers veel weten over solliciterende studenten. Maar meestal trekken werkgevers hier foute conclusies uit.

Dat blijkt uit onderzoek van de Hogeschool-Universiteit Brussel, waarbij 1573 laatstejaars in een master- of professionele bacheloropleiding op Facebook werden opgezocht en doorgelicht. In 2011 toonde onderzoek aan dat Vlaamse laatstejaarsstudenten slordig waren met hun privacy op Facebook. Ralf Caers (professor HR en Sociale Media aan de Hogeschool-Universiteit Brussel) en Olivia Abrams gingen na of dit anno 2013 nog steeds het geval is.

Laatstejaarsstudenten gaan nog steeds slordig om met hun privacy op sociale media. 62 procent van de studenten tonen openlijk wat ze leuk vinden op Facebook. Drie op de tien studenten heeft niet alle status updates afgeschermd en gooit die dus ook voor potentiële werkgevers te grabbel. “Wanneer je een uitspraak doet, dan weten je vrienden veelal wel de context waarin je die uitspraak doet. Maar een onbekende werkgever kent die context niet en beoordeelt de uitspraak dan ook mogelijk helemaal anders”, waarschuwt Caers.

65 procent toont meer coverfoto’s dan strikt noodzakelijk is. 70 procent van de laatstejaarsstudenten toont ook minstens één profielfoto, 51 procent toont er meer dan één. Het gemiddelde is vier. Een derde (32 procent) toont nog andere foto’s buiten de cover en de profielfoto. In 2011 toonde nog 37 procent van de studenten meer foto’s dan de noodzakelijke profielfoto.

Caers en Abrams waarschuwen studenten voorzichtiger om te springen met hun privacy op sociale netwerken. Eerder onderzoek toont immers aan dat 72 procent van de werkgevers die het Facebookprofiel van sollicitanten screenen daar foute conclusies uit trokken.

Tot slot geeft 56 procent van de studenten aan naar welke scholen ze gingen en 15 procent van de studenten toont bij welke ondernemingen ze reeds werkervaring opdeden. 60 procent van de studenten (9 procent minder dan in 2011) laat zien met wie ze bevriend zijn op Facebook. Het gemiddeld aantal Facebook-vrienden van een student is 432, wat hoger is dan in 2011 (371). Eén op de zes studenten onthult op Facebook met wie hij of zij een relatie heeft.

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen