< Terug naar overzicht

Laatstejaarsstudenten kijken vooral naar website van mogelijke werkgevers

Wanneer laatstejaars in hogescholen op zoek gaan naar informatie over potentiële werkgevers, surfen ze vooral naar de bedijfswebsites. Ook jobbeurzen (al dan niet online) vinden veel bijval. De nieuwe rekruterings-apps zijn echter een flop, zelfs bij jongeren.

Het Duitse consultancybedrijf Kienbaum vroeg 600 laatstejaarsstudenten in hogescholen naar hun werkvooruitzichten. Economische richtingen waren wat oververtegenwoordigd in de studie.

Bij het zoeken naar informatie over potentiële werkgevers, vallen de volgende resultaten op:

  • 94% van de laatstejaars bezoekt de website van de mogelijke werkgevers. Ze kijken er naar het aanbod van jobs, functies en carrièremogelijkheden.
  • 50% zoekt al effectief naar vacatures op jobbeurzen en hun online-versies.
  • 17% informeert zich dankzij brochures en flyers.
  • 7% leest gewoon de jobadvertenties in de kranten.
  • 3% maakt gebruik van rekruterings-apps (zeg maar een flop, dit gaat dan nog om ‘digital natives’).

Bij het selecteren van de geprefereerde werkgever, gebruiken de laatstejaars de volgende bronnen:

  • 39% zoekt zijn uitverkoren ‘gewenste’ werkgever met zoekmachines (Google voorop).
  • 38% vraagt allerhande informatie aan kennissen die bij die werkgever(s) werken.
  • 33% zoekt op sociale media als LinkedIn en Xing (de ‘business’-sociale media) naar informatie.
  • 20% snuistert in de jobsites.
  • 20% leest bedrijfsnieuws in kranten en tijdschriften.
  • 11% raadpleegt daarvoor de meer ‘persoonlijke’ sociale media, zoals Facebook.

Bron: Personalwirtschaft (personalwirtschaft.de), Kienbaum Consultants (kienbaum.com)


Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen