< Terug naar overzicht

Laat werknemers kiezen uit secundaire arbeidsvoorwaarden

Werknemers willen flexibiliteit in de secundaire arbeidsvoorwaarden. Werkgevers komen hen daarin ook best tegemoet, want de tevredenheid (en de impact ervan) wordt dan veel groter.

Professor Xavier Baeten en zijn Vlerick Reward Centre (Vlerick Business School) peilde naar de tevredenheid over de secundaire arbeidsvoorwaarden in Nederland. Daarvoor werden meer dan 400 werknemers bevraagd. De Nederlandse werknemers blijken best tevreden over hun secundaire voorwaarden (3,9 op een schaal van 5), maar ze klagen wel dat de communicatie erover vaak ondermaats is en ze willen vooral meer zelf een keuze kunnen maken uit die voorwaarden.

Met secundaire arbeidsvoorwaarden wordt zowat alles bedoeld, behalve dan het (basis)loon en de arbeidsduur. In Vlaanderen worden ze wel eens vereenzelvigd met de extralegale voordelen, al gaat het bij de secundaire arbeidsvoorwaarden om meer dan alleen ‘extra’ beloningen.

Geef werknemers keuze…

Pas met het aanbieden van keuzemogelijkheden in de arbeidsvoorwaarden kunnen werkgevers echt het verschil maken, commentarieert Xavier Baeten in P&O Nederland. Dan wordt de beloning immers hoger gewaardeerd. Een voorbeeld: werknemers zijn beslist blij met een bonus. Je kan die tevredenheid nog hoger maken als je de werknemers laat kiezen om dat geldbedrag nu op te nemen of om het als een extraatje bij het aanvullend pensioen te voegen of om de waarde om te zetten in een aantal dagen extra vakantie. Voor hetzelfde bedrag ‘koop’ je als het ware meer werknemerstevredenheid.

Nog een voorbeeld is de bedrijfswagen. Iedere werknemer is daar blij om, maar hij is veel meet tevreden als hij keuze krijgt in het type wagen. Wie kinderen heeft, wil allicht een ander type auto dan een vrijgezel die kickt op design. Vooral de leeftijd kan een grote rol spelen in de voorkeuren. Zo willen vrij veel jongeren graag opleidingen, terwijl al wat oudere werknemers meestal liever wat meer aanvullend pensioen opbouwen.

… maar niet te veel

Geef echter ook niet te veel keuze, waarschuwt Baeten. Hij raadt enkele pakketten samen te stellen die goed afgestemd zijn op bepaalde typen van werknemers binnen de organisatie. Dan kan je er ook advies aan verbinden. Aan iemand met een jong gezin kan je een bepaald pakket aanraden.

Maak zeker niet de fout de werknemers tal van gecompliceerde mogelijkheden voor te leggen en het hen te laten uitzoeken. Zeker bij verzekeringen en aanvullend pensioen wordt het dan sowieso al ingewikkeld. Dat leidt alleen maar tot frustraties. 

En geef er (veel meer) uitleg bij

Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn dus belangrijk. Toch zijn er drie problemen mee: ze kosten heel wat, ze worden niet altijd goed ingeschat én ze dragen slechts in geringe mate bij tot het engagement. Deze extraatjes afschaffen, is echter ook geen optie. Baeten beklemtoont dan ook om de juiste keuzes aan te bieden om ze zo aantrekkelijk mogelijk te maken en op die manier alsnog een hoge tevredenheid te behalen.

Tegelijkertijd moeten de werkgever en HR veel meer inzetten op communicatie. Vele medewerkers weten niet eens wat ze allemaal krijgen of weten er niet genoeg over. Zo gaan velen, bijvoorbeeld, buiten het bedrijf op zoek naar mensen die hen wegwijs kunnen maken in het aanvullend pensioen. Zo’n 15% van de werknemers weet niet eens welk type pensioenplan ze hebben.

Bron: P&O Actueel (penoactueel.nl)

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen