< Terug naar overzicht

‘Kyotoën’ u en uw medewerkers ook?

Bijna zeven op de tien werknemers rijden in hun eentje met de auto naar het werk. Dat is niet alleen weinig efficiënt, het is ook belastend voor het milieu. En het betekent een grote kostenpost voor de werknemers zelf, voor bedrijven en voor de maatschappij. De campagne ‘ik kyoto’ wil werkgevers en werknemers overtuigen dat het ook anders kan. U ‘kyotoot’ toch ook?

Bedrijven die deelnemen aan de campagne ‘ik kyoto’, een initiatief van de Bond Beter Leefmilieu (BBL), dagen hun werknemers uit om van 4 tot 29 mei 2009 op een milieuvriendelijke manier naar het werk te pendelen.
Vier weken lang besparen ze samen tonnen CO2 door te voet, met de fiets, met het openbaar vervoer of al carpoolend te gaan werken. Om hen te stimuleren, wordt op het einde van de campagne een prijzenpot van meer dan 25.000 euro verdeeld.
Maar de prijzenpot is niet het grootste voordeel voor u als werkgever. We zetten er vijf andere op een rijtje:

  • Files
    Files zijn een structureel probleem. Zelfs bedrijven buiten de grootsteden hebben er mee te maken. Door de files daalt de bereikbaarheid van uw bedrijf voor wie toch met de auto moet komen, of dit nu werknemers, klanten of leveranciers zijn. Werknemers met een goed alternatief, kunnen daar maar beter gebruik van maken. Daardoor is uw bedrijf makkelijker bereikbaar.


  • Parkeren
    De kostprijs van een parkeerplaats kan oplopen tot 1500 euro per jaar. Kijk dus uit naar alternatieven. Ze beloont u werknemers die niet solo met de auto naar het werk rijden en spaart u heel wat kosten uit.


  • Gezondheid werknemers
    Studies wijzen uit dat wie niet met de auto naar het werk rijdt, minder stress heeft. Het autoverkeer in de spits is erg druk en zorgt ervoor dat werknemers al spanningen ondervinden nog voor ze op het werk zijn toegekomen. En uit een recente Nederlandse studie blijkt dat werknemers die naar het werk fietsen, minder ziek zijn dan hun collega's en u zo veel kosten besparen( zie dit artikel). Gezonde en ontspannen werknemers zijn een must voor elk bedrijf.


  • Teambuilding
    ‘Ik kyoto’ kan ook het groepsgevoel in uw bedrijf versterken. Zeker wanneer u intern communiceert over de campagne en collega’s aanspoort om samen duurzaam te pendelen. Via de website van ‘ik kyoto’ kan u gemakkelijk e-mails versturen naar alle deelnemers van uw bedrijf.


  • Milieuvriendelijk imago
    Door uw deelname aan ‘ik kyoto’ kenbaar te maken aan de buitenwereld, bouwt u aan een groen imago. Dit kan belangrijk zijn voor (toekomstige) klanten en medewerkers. U kan een ‘ik kyoto’-spandoek ophangen aan uw bedrijf. Na de campagne ontvangt u ook een certificaat van deelname met de bedrijfsresultaten.


  • Alle informatie staat op http://www.ikkyoto.be
    U kan zich inschrijven tot en met 15 maart 2009.

    Lees meer over

    Geef als eerste een reactie

    Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
    < Terug naar overzicht

    U zoekt, u vindt !

    HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

    Word nu lid !
    Geniet van de voordelen