< Terug naar overzicht

Kwart werkgevers vindt op sociale media redenen om sollicitant niet aan te werven

Bijna driekwart van de bedrijven zoekt op sociale media naar bijkomende informatie over sollicitanten. In de helft van de gevallen bevestigt de gevonden informatie het positieve beeld dat ze van de sollicitant hebben. Toch vindt een kwart van de werkgevers op sociale media redenen om de sollicitant niet aan te werven.

Dat blijkt uit een rondvraag van vacaturesite StepStone bij 17.330 werkzoekenden en 1470 werkgevers uit acht Europese landen. 73 procent van de ondervraagde werkgevers zoekt bijkomende informatie op sociale media over sollicitanten. En dat heeft zowel een positieve als een negatieve invloed op de sollicitatieprocedure.

Een derde van de ondervraagde werkzoekenden liggen daar blijkbaar niet van wakker en hebben zich nog nooit vragen gesteld over hun online-reputatie. 23 procent van de ondervraagden weet zelfs niet hoe ze hun privacy-instellingen moeten aanpassen op sociale media.

Onfatsoenlijke berichten of afbeeldingen posten, tegenstrijdigheden tussen het cv en sociale media-informatie en grammaticaal onjuist taalgebruik op sociale media zijn de belangrijkste redenen om een kandidaat af te wijzen.

Referenties van derden over kwalificaties en capaciteiten en goede communicatieve vaardigheden zijn reden om een kandidaat uit te nodigen.

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen