< Terug naar overzicht

Kwart HR-professionals kent begrip ‘het nieuwe werken’ niet

In twaalf procent van de organisaties wordt al volgens de principes van ‘het nieuwe werken’ gewerkt. Een derde probeert aspecten ervan uit. Toch zegt nog meer dan de helft dat zijn organisatie er nog niet klaar voor is.

Dat blijkt uit een enquête bij 950 Belgische professionals die Kluwer voor het tweede jaar op rij uitvoerde. In 2011 had 42 procent van de respondenten al gehoord van ‘het nieuwe werken’, dit jaar is dat gestegen tot 57 procent.

Vooral de Nederlandstalige respondenten zijn vertrouwd met het concept: 68 procent tegenover 25 procent bij de Franstaligen. HR-professionals hebben het vaakst gehoord over ‘het nieuwe werken’ (73 procent), gevolgd door IT-professionals (66 procent). Bij facility management en directie is dat iets minder het geval (55 procent). Toch nog een kwart van de bevraagde HR-professionals (27 procent) blijkt het begrip niet te kennen.

Plaats- en tijdonafhankelijk werken


In de meeste organisaties is ‘het nieuwe werken’ als totaalconcept nog niet omgezet in de dagelijkse werkpraktijk. Een kleine meerderheid oordeelt dat het niet toepasbaar is in zijn organisatie of wil er pas over 2 tot 5 jaar mee aan de slag.

In 12 procent van de organisaties wordt al volgens de principes van ‘het nieuwe werken’ gewerkt, 33 procent heeft diverse initiatieven genomen en probeert aspecten van ‘het nieuwe werken’ uit.

Opmerkelijk is dat nauwelijks 4 op de 10 respondenten (42 procent) enkel op kantoor werkt. Niet op kantoor werken betekent voor de meeste flexibele werkers thuiswerken (87 procent). Een kleine minderheid werkt in de trein of de auto of op een openbare plaats met internettoegang.

Steeds meer Belgen werken dus plaatsonafhankelijk. En ook tijdsonafhankelijk werken is in opmars: 37 procent werkt geregeld buiten de kantooruren.

Voordelen


80 procent verwacht een betere balans werk-privé te zullen kennen en dus ook in hogere mate jobtevredenheid te kennen. 69 procent ziet ‘het nieuwe werken’ als noodzaak om ook oudere werknemers langer inzetbaar te houden.

Ook de organisatie heeft volgens de respondenten baat bij ‘het nieuwe werken’: volgens 65 procent wordt zijn organisatie er productiever door.

Nadelen


70 procent noemt het een nadeel dat ‘het nieuwe werken’ hem minder zichtbaar maakt voor collega’s en management. 29 procent twijfelt eraan of zijn collega’s echt werken als ze niet op kantoor zijn.

8 op de 10 respondenten pleit voor formele procedures om te regelen of en wanneer een medewerker flexibel kan werken. Twee derde van de respondenten vindt het bovendien goed dat zijn manager zijn resultaten meer controleert wanneer hij buiten kantoor werkt.

Een meerderheid vindt zichzelf en zijn organisatie nog niet klaar voor ‘het nieuwe werken’. 32 procent van de professionals stelt de vaardigheden te missen om zelf zijn werk te sturen.

Bij de directieleden en managers die aan de enquête deelnamen, is 44 procent ervan overtuigd dat het de medewerkers aan zelfsturing ontbreekt.

De helft van de respondenten (54 procent) stelt bovendien dat de huidige managementstijl niet is aangepast aan ‘het nieuwe werken’.

Ook het sociaal contact is een aandachtspunt bij ‘het nieuwe werken’. 41 procent van de medewerkers is bang voor het verlies van contact met collega’s en van de eigen werkplek. 44 procent vindt direct contact met collega's belangrijker dan de voordelen van thuiswerken.

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen