< Terug naar overzicht

Krantenlezers hebben nauwelijks oog voor personeelsadvertenties

Twee op de drie lezers van gratis kranten weten niet wanneer de carrièrepagina's in die kranten verschijnen. Van de lezers van betaalde dagbladen weet één op de drie niet wanneer de personeelsadvertenties in de krant staan.

Dit blijkt uit Nederlands onderzoek van Intelligence Group in het kader van een masterthesis aan de Universiteit Twente. Verder blijkt dat er voor (gratis) kranten voldoende mogelijkheden liggen om hun rol op de arbeidsmarkt vast te blijven houden. Belangrijk daarin is samenwerking tussen de (gratis) kranten op zowel de lezers- als de personeelsadvertentiemarkt.

Wel opvolgen


De lezers die wel op de hoogte zijn van het verschijnen van personeelsadvertenties, doen heel wat moeite om de krant te bemachtigen. Zo loopt 44 procent van de groep lezers die de personeelsadvertenties wel volgt, speciaal een blokje om om de krant met personeelsadvertenties te bemachtigen. Precies voor de personeelsadvertenties kiest 41 procent ook bewust een bepaalde krant.
Bij gratis dagbladen zijn deze percentages een stuk lager, maar zij bestaan dan ook nog niet zo lang: 22 procent van de gratis krantenlezers loopt er bewust een blokje voor om en 11 procent maakt een bewuste keuze voor een bepaalde gratis krant.

Vergelijking met internet


Ten opzichte van internet scoren de kranten, in hun rol op de arbeidsmarkt, nog altijd sterker op ‘kwaliteit van vacatures’, ‘interessante werkgevers’ en ‘regionaliteit’. Internet scoort beter op de aspecten ‘volledig aanbod’ en ‘inhoudelijk interessant werk’.

Rol op de arbeidsmarkt uitleggen


Enkele aanbevelingen uit het onderzoek zijn:
  • Kranten moeten hun lezers uitleggen hoe en wanneer zij de krant moeten gebruiken in hun oriëntatie op de arbeidsmarkt.

  • Vacatures moeten beter en makkelijker vindbaar zijn in (gratis) kranten. Zij moeten worden geïndexeerd en op de betere posities in de krant worden geplaatst.

  • Gratis kranten moeten samenwerken om een bepaalde dag in de week te claimen waarin zijn met arbeidsmarktedities komen.

  • Lees meer over

    Geef als eerste een reactie

    Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
    < Terug naar overzicht

    U zoekt, u vindt !

    HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

    Word nu lid !
    Geniet van de voordelen