< Terug naar overzicht

Kostenbesparing blijft voornaamste reden voor het ‘nieuwe werken’

Heel wat organisaties werken anno 2015 (deels) volgens de principes van het ‘nieuwe werken’. Naast kostenbesparing zorgt het ‘nieuwe werken’ bovendien voor medewerkers die met meer energie en plezier werken.

Kosten besparen op de huisvesting is net als de voorgaande jaren nog steeds de belangrijkste reden om het ‘nieuwe werken’ in te voeren (56%). De behoefte om te besparen met het ‘nieuwe werken’ lijkt de afgelopen drie jaar bovendien alleen maar groter te zijn geworden. In 2013 noemde nog 38% van de professionals dit als reden, vorig jaar was dat 46%. Dat blijkt uit de Nederlandse ‘Nationale Enquête Over Het Nieuwe Werken’ bij bijna 5300 professionals.

Ook duurzame inzetbaarheid speelt een rol

Naast financiële overwegingen, wordt het ‘nieuwe werken’ ook ingevoerd om redenen die meer met duurzame inzetbaarheid te maken hebben. Zo stelt 34% meer verantwoordelijkheid te willen geven aan werknemers en 30% tegemoet te willen komen aan de wensen van de werknemers. Verder worden nog aantrekkelijk werkgeverschap (20%) en productiviteitsverhoging (17%) als reden genoemd.

Ook daar zijn belangrijke resultaten te zien bij de organisaties die het ‘nieuwe werken’ hebben ingevoerd. 35% van de ondervraagde professionals noemt meer tevreden werknemers als belangrijkste resultaat en 32% vindt juist dat er meer verantwoordelijkheidsgevoel is ontstaan bij de werknemers. Andere duidelijke opbrengsten zijn aantrekkelijk werkgeverschap en productiviteitsverhoging (beide 16%). Volgens een kleine 8% van de ondervraagden levert de invoering van het ‘nieuwe werken’ echter helemaal niets op.

Vrijheid

Van de professionals zegt 64% meer energie op het werk te krijgen, 69% is er productiever door geworden, 88% heeft er meer vrijheid door gekregen en 66% heeft nu meer plezier in het werk. Opvallend is dat slechts 36% zegt meer betrokken te zijn geworden bij hun werk dankzij het ‘nieuwe werken’. 

Stijl van leidinggeven blijft ongewijzigd 

Slechts een derde van de professionals zegt dat hun managers anders zijn gaan leidinggeven. Het gaat dan vooral om meer resultaatgericht (49%), meer coachend (28%) en meer hiërarchisch (9%) leidinggeven.

Dat de stijl van leidinggeven niet verandert, is opvallend. Nieuwe manieren van leidinggeven, zijn immers noodzakelijk om werkelijke verandering te brengen. Als je de stijl van leidinggeven niet aanpast, alleen het ‘nieuwe werken’ invoert voor kostenbesparing en geen betrokkenheid hebt van je werknemers, ga je problemen creëren. Wil je snel succesvol zijn, moet je snel kunnen veranderen. Daar heb je betrokken werknemers voor nodig, mensen die de verandering snel kunnen omarmen.

Bron: HR Praktijk (hrpraktijk.nl)

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen