< Terug naar overzicht

Kerstgeschenk is krachtige motivator

Werkgevers die nog geen kerstcadeau hebben voor hun werknemers, kunnen best snel iets verzinnen en alsnog een geschenkje vinden, hoe klein ook. Geen kerstgeschenk is buitengewoon slecht voor de motivatie van de werknemers.

Dat blijkt uit onderzoek van Henry Robben, hoogleraar Marketing aan de Business Universiteit Nyenrode, naar het geven van presentjes, zoals kerstpakketten. “Hoe klein ook, het is beter wel iets te doen en de werknemer waardering te geven voor zijn inzet van het afgelopen jaar.”

Wie wegens de crisis afziet van een kerstpakket, ziet een groot verschil tussen werkgevers en werknemers over het hoofd. Volgens Robben heeft dat te maken met de relatie tussen werknemer en werkgever. “De werknemer ziet die relatie anders dan de werkgever. De werknemer heeft een sociale relatie. De werkgever bekijkt het zakelijker, die heeft een economische relatie.”

Het onderzoek toont aan dat werknemers juist in deze tijd (december en economische malaise) verwachten dat werkgevers voor hen zorgen. Doet de werkgever dat niet, dan zal een werknemer geneigd zijn eerder op zijn strepen te gaan staan. Hij interpreteert dat als ‘we hebben het niet goed gedaan’. Het gevolg is dat werknemers zelf ook economisch kijken en dan denken ‘om vijf uur ga ik naar huis, en geen minuut later’.

Uit onderzoek blijkt dat een werkgever vooral kijkt naar wat er financieel mogelijk is. De ontvanger kijkt vooral welke moeite er gedaan is, welke fysieke inspanning het cadeau heeft gekost en of het cadeau bij hem past. Veel werkgevers lijken dat aspect te vergeten. “Het lijkt rationeel om in deze tijd te bezuinigen op dit soort extra’s, maar het werkt averechts”, aldus Robben.

“Als werkgevers de boodschap willen geven dat het minder moet, dan kunnen ze beter zeggen: we waarderen jullie, we wilden meer geven maar dit is het”, zegt Robben.

Volgens Robben wordt de crisis te pas en te onpas aangegrepen. Iedereen begrijpt dat er minder kan, maar mensen voelen zich miskend als er alleen maar economisch naar ze gekeken wordt. Een cadeau hoeft niet duur te zijn, zegt de hoogleraar. “Een persoonlijk briefje met een chocoladeletter of een boterletter is genoeg.”

Bron: P&O Actueel/PW Gids

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen