< Terug naar overzicht

Kamer keurt ‘mysterycalls’ goed

Sociale inspecteurs mogen zich bij bedrijven binnenkort voordoen als (potentiële) klanten of werknemers om discriminatie aan te tonen. De Kamer heeft immers het licht op groen gezet voor de ‘mysterycalls’. Unia reageert tevreden.

‘Mysterycalls’ zijn anonieme praktijktesten bij bedrijven waartegen klachten zijn geuit zodat er sterke aanwijzingen zijn dat er discriminerende activiteiten plaatsvinden.

Volgens CD&V-Kamerlid Nahima Lanjri, één van de pleitbezorgers van de maatregel, zijn de ‘mysterycalls’ broodnodig: “Uit onderzoek van de KU Leuven blijkt dat er discriminatie is bij de aanwerving. Wanneer het aantal kandidaten voor een vacature groot genoeg is, hebben mensen met een anders klinkende naam slechts de helft zoveel kans om te worden uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek, ook al hebben ze gelijkaardige kwalificaties.” Bewijzen vinden rond discriminatie - het kan overigens ook gaan over leeftijd- of geslachtsdiscriminatie - is vaak moeilijk en de ‘mysterycalls’ moeten hierbij helpen.

Waarborgen

Om tegemoet te komen aan de ongerustheid dat ‘mysterycalls’ kunnen leiden tot een heksenjacht of het uitlokken van discriminatie, werden in het wetsontwerp van federaal minister van Werk Kris Peeters (CD&V) verschillende waarborgen ingebouwd. Zo kan het instrument pas in laatste instantie worden gebruikt, indien er een vermoeden van discriminatie bestaat en als andere onderzoeksmethodes ontoereikend blijken. Sociale inspecteurs moeten bovendien het gebruik van ‘mysterycalls’ op voorhand aftoetsen bij de arbeidsauditeur.

Het wetsontwerp van minister Peeters bevat nog een reeks andere maatregelen rond werk: zo krijgen horecazaken met een witte kassa meer mogelijkheden om hun werknemers onbelaste overuren te laten presteren.

Unia tevreden

Unia is tevreden dat de inspectie onder welbepaalde voorwaarden praktijktesten kan uitvoeren. “We willen de minister bedanken voor dit initiatief en zijn engagement. Een cruciale stap voor ons in de strijd tegen discriminatie op de arbeidsmarkt”, zei Unia-directeur Els Keytsman.

Wel moet er voor haar, om ‘mysterycalls’ echt te kunnen inzetten, nog heel wat gebeuren. Zo denkt Unia bijvoorbeeld aan de concrete uitwerking van de datamining. “Als uit die analyse van gegevens het vermoeden van discriminatie blijkt, kan de inspectie in actie schieten. Hoe die analyse wordt uitgevoerd en binnen welk kader, daar moeten we nu samen aan verder werken”, klinkt het.

Bron: VRT NWS (vrt.be)

 

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen