< Terug naar overzicht

Jongeren zoeken job(inhoud) in klassieke rekruteringskanalen

In hun zoektocht naar werk gebruiken jongeren de klassieke rekruteringskanalen. Ze kijken vooral naar de jobinhoud en zien hun eerste job als een springplank, waarna ze graag jobhoppen. De carrièremogelijkheden wegen zwaarder door dan het loon en ook opleidingskansen zijn meer dan welkom.

Deze bevindingen komen uit een onderzoek van Selor, waarbij gepeild werd naar de rekruteringskanalen en -trends bij hoogopgeleide jongeren (van 21 tot 26 jaar) en starters (die binnen 5 jaar op de arbeidsmarkt komen). Het onderzoek bestond uit een online-enquête en uit focusgesprekken met de doelgroep. In totaal beantwoordden 1194 respondenten de online-vragenlijst.

Jobinhoud, kansen om te groeien


De mate waarin de jobinhoud overtuigt om te solliciteren ligt enorm hoog (86%). Uit de focusgesprekken kwam sterk naar voren dat de jongeren willen doorgroeien in hun carrière. Ze willen bij eenzelfde werkgever verschillende jobs uitvoeren en telkens een trapje hoger op de ladder komen. Het loon is niet langer overtuigend voor de jongeren.
Enkel de echte carrièremakers – met meestal een diploma in een economische richting – vinden het loon een doorslaggevende factor (66%).
Selor wil op inspelen op deze trend van jobrotatiedoor de jongeren goed te informeren over de jobhopmogelijkheden bij de overheid: gewoon van job veranderen via de interne markt of doorgroeien via bevorderingsproeven. Selor beseft dat ook ambtenaren zelf nog té weinig op de hoogte zijn van deze mogelijkheden. Daarom komt er volgend jaar een campagne rond jobrotatie.

Werk zoeken in print en online


De rekruteringskanalen die jongeren aanhalen in het onderzoek zijn vrij klassiek. Ze vernoemen de gekende jobkranten en -sites. De website van de VDAB scoort opvallend hoog (68 procent) terwijl 45% ook jobbeurzen bezoekt.
De meerderheid laat er zich leiden door het aanbod en is er niet specifiek op zoek naar een job, sector of bedrijf.
Jobparties hoeven vooral niet. Uit de focusgesprekken blijkt dat het niet gebruikelijk is om met je toekomstige werkgever op voorhand een pint te drinken.
De respondenten zoeken hun jobs zeker niet op Facebook, wat ze beschouwen als een louter privécommunicatiemiddel. Ook YouTube is geen plaats waar ze spontaan werk zoeken. Ze staan daarentegen wel open voor duidelijke rekruteringsfilmpjes en willen LinkedIn wel overwegen.

Selor trotseert de social media


Ondanks het feit dat jongeren hun jobs (nog) niet actief zoeken op de ‘social media’, wil Selor er toch meer aanwezig zijn. Samen met een rekruteringscommunicatiebureau werkt Selor manieren uit om jongeren te bereiken via Facebook en LinkedIn.
Selor denkt er ook aan om te communiceren via Twitter en werkt eraan om zo hoog mogelijk te scoren in zoekmotoren. In oktober komt een eerste crossmediale campagne voor ingenieurs en IT’ers.

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen