< Terug naar overzicht

Jongeren hebben andere stijl van leidinggeven nodig

Anno 2010 zijn jongeren zelfverzekerder dan ooit. Ze denken zelfs vaker dan ouderen dat ze leidinggevende capaciteiten hebben. Dat neemt niet weg dat een grote groep jongeren de aansluiting met de arbeidsmarkt helemaal dreigt te missen.

Dat blijkt uit ‘De grenzeloze generatie op de arbeidsmarkt’, een onderzoek naar de vraag hoe jongeren onder de 25 aankijken tegen werk. Het onderzoek werd gevoerd door bureau Motivaction in opdracht van HR-dienstengroep/uitzendconcern Manpower.

Door de vergrijzing worden jongeren op een krappe arbeidsmarkt sowieso alsmaar belangrijker. Werkgevers moeten hen dus kunnen aanspreken en niet andersom. Dat betekent dat de rekruteringswijze aangepast moet worden, afgestemd op de jongeren. Een zoektocht met sociale media verwerkt bij de diverse kanalen wordt dan ook efficiënter dan het werken via de klassieke kanalen.

De belangrijkste conclusie van het onderzoek ligt echter op een ander vlak: deze generatie wil ook een andere stijl van leidinggeven. Jongeren willen vooral een leuke baan waarin ze in korte tijd veel kunnen leren. Ze willen het ook sociaal goed hebben, dat betekent kunnen werken met aangename collega’s. Dat aspect is zelfs belangrijker dan goede carrièreperspectieven. Jongeren zijn ook wars van bureaucratie en hiërarchie.

“De hiërarchische organisatie heeft zijn langste tijd gehad”, verklaart Haiko van der Pol, directeur marketing en communicatie van Manpower, in het Nederlandse vakmedium P&O Actueel. “Jongeren willen veel vrijheid en zelfstandigheid. Zij aanvaarden sturing eerder van iemand die kan bogen op ervaring en natuurlijk gezag dan van iemand die zich op zijn leidinggevende functie beroept.”

Het onderwijs, de zorg en overheidsinstellingen krijgen door de vergrijzing waarschijnlijk nog meer dan andere beroepstakken te maken met krapte. Jongeren kiezen eerder voor beroepen waarin zij zich kunnen laten zien, zoals de verkoop of de public relations dan voor dienstbare beroepen. ,,Om jongeren te trekken zullen onderwijs en zorg moeten uitdragen dat zij leuk werk met leuke collega's bieden'', aldus Martijn Lampert van Motivaction. Of, zoals het Slotervaartziekenhuis in Amsterdam al heeft gedaan, zorgen

Kortom, jongeren verkiezen een platte organisatie met korte lijnen en leuke collega’s. Ze willen zich ook wel laten zien. Daarom trekken sales en pr hen veel meer aan dan dienstbare beroepen. Alweer slechts nieuws voor sectoren als de zorgsector en het onderwijs, waar de vergrijzing juist hard toeslaat.

Meer dan vier op de tien jongeren behoort tot de ‘zelfredzamen’: goed opgeleid, onbevangen en klaar om hun weg in de maatschappij te vinden.

Nog eens krap vier op de tien jongeren heeft daar evenwel moeite mee. Zij worden ‘structuurzoekers’ genoemd: ze moeten duidelijk weten wat ze moeten doen, ze hebben persoonlijke aandacht nodig. In deze groep bevindt zich een minderheid die dreigt te belanden in een onzeker bestaan, die de aansluiting met de arbeidsmarkt en zelfs met de maatschappij dreigt te missen.

Bron: P&O Actueel

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen