< Terug naar overzicht

Jonge werknemers (en zij niet alleen) gefrustreerd door technologische tools op het werk

Meer dan driekwart van de werknemers vindt dat communicatie en samenwerken essentieel zijn voor hun werk, maar de beschikbare technologie ondermijnt dat streven. Vooral jongeren zijn gefrustreerd over de digitale instrumenten die ‘de baas’ ter beschikking stelt.

Welgeteld 77% van de werknemers zegt dat communicatietechnologie (zoals sociale media, smartphones en video conferencing) cruciaal zijn bij hun werk en communicatie met collega’s en klanten. Jammer genoeg kan de technologie die het bedrijf ter beschikking stelt, dat lang niet altijd aan. Die technologie blijkt een obstakel in plaats van een facilitator. Althans, dat blijkt uit een studie bij 1500 werknemers in Groot-Brittannië, uitgevoerd door communicatiebedrijf Unify.

De respondenten van de studie hebben vooral hun frustraties geuit, vooral omdat de technologie op het werk ontoereikend is of zelfs omdat de toegang tot bepaalde tools en sites hun geweigerd wordt door de werkgever.

Ruim 58% zegt dat de gebrekkige toegang tot sociale media de belangrijkste rem op samenwerking en communicatie vormt. Dat wordt gevolgd door een gemis aan degelijke video conferencing (33%) en zelfs door de mogelijkheid om om het even wanneer e-mails te kunnen ontvangen, lezen en versturen (12%).

Precies een derde van de respondenten zei wel dat face-to-face contact nog altijd het meest efficiënte ‘communicatiemiddel’ is. In de rij van efficiëntie wordt dat fysieke contact gevolgd door e-mail (22%), video conferencing (13%) en voice calls (12%).

Het mag niet verbazen dat vooral millennials (geboren tussen 1980 en 2000) klagen over de aftandse en te lichte communicatietechnologie. Het is de eerste generatie die (deels of al volledig) opgegroeid is in de ICT-wereld en die nu meer en meer doorstroomt naar de arbeidswereld en de carrièreladder beklimt.

Toch is het opmerkelijk dat de klachten lang niet alleen van de millennials komen. Daarvoor liggen de percentages van klagende werknemer gewoonweg veel te hoog. Bovendien vindt bijna twee op de drie werknemers dat de nood aan snelle en degelijke communicatietechnologie alleen maar zal toenemen de komende twee jaar.

Bron: CIPD (cipd.co.uk), People Management (cipd.co.uk/pm/peoplemanagement)


Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen