< Terug naar overzicht

Jobrotatie brengt meer betrokkenheid

Even in de schoenen staan van een andere medewerker vergt nauwelijks investeringen, maar brengt wel heel wat voordelen met zich mee.

Human capital management-specialist Patrick Willer zet de voordelen van jobrotatie op een rijtje:

  • Het belangrijkste voordeel is het bekijken van de organisatie door andere ogen. Een ander perspectief leidt tot meer wederzijds respect en begrip. Het programma ‘Undercover Boss’, waarin 'de grote baas' werkzaamheden van 'gewone medewerkers' gaat verrichten, wordt bijvoorbeeld door de befaamde HR-managementgoeroe Dave Ulrich enorm geprezen. Meer en betere samenwerking kan er het gevolg van zijn.
  • Dat andere perspectief kan leiden tot serendipiteit, wat kan leiden tot onverwachte innovatie en procesefficiëntie.
  • Door jobrotatie worden nieuwe connecties gemaakt en verdwijnen de onzichtbare muren tussen de verschillende afdelingen.
  • Medewerkers kunnen nieuwe vaardigheden leren.
  • Medewerkers krijgen een beter beeld van de verschillende carrièremogelijkheden.
  • Medewerkers stappen uit hun comfortzone en leren sneller, waardoor de opleidingskosten kunnen dalen.

Dat alles leidt tot betere producten en diensten, vermindert het verloop en bevordert de mobiliteit. Dat laatste leidt dan weer tot lagere recruitment- en onboardingkosten, doordat vacatures met interne kandidaten ingevuld worden.

Suggesties voor kortdurende rotatie

Er zijn twee soorten jobrotatie: kortdurende en langdurige rotatie. Bij deze laatste wordt echt van functie gewisseld en zijn bijvoorbeeld contractaanpassingen noodzakelijk. Met kortdurende rotatie, waarmee je snel kan starten, kan echter ook al geprofiteerd worden van de bovenstaande voordelen.

Suggesties voor jobrotatie:

  • Laat medewerkers eens achter de receptie werken. Laat hen de sfeer proeven bij de belangrijkste deur van de organisatie.
  • Ga nog een stapje verder en laat medewerkers schoonmaakwerkzaamheden verrichten. Laat medewerkers die nooit met klanten te maken hebben, eens een klantgerichte rol vervullen.
  • Laat productmanagers eens met sales meegaan naar klanten.
  • Draai het ook om: laat salesmensen zien hoe de producten die zij verkopen geproduceerd worden.
  • Roteer managers over verschillende afdelingen, zodat zij hun managementvaardigheden kunnen verbeteren en de dynamiek op verschillende afdelingen leren begrijpen.

Willer pleit ervoor om medewerkers 20 procent van hun tijd op een andere afdeling te laten doorbrengen. Dat vergt nauwelijks investeringen en brengt veel op. Het zal in ieder geval zorgen voor positieve energie en veranderbereidheid.

Bron: Ere Media (eremedia.com) en PW De Gids (pwdegids.nl)

 

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen