< Terug naar overzicht

Jim Collins op het SHRM-congres: “Ga van goed naar groots”

In zijn strak geregisseerde keynote-lezing op het SHRM-congres in Orlando gaf managementgoeroe Jim Collins het recept om van een gewoon goede naar een grootse organisatie te evolueren. HR speelt daarbij een voorname rol.

nr7
SHRM/David Hathcox
Op de handelsbeurs die het jaarlijkse SHRM-congres vergezelt, vindt de
HR-professional een indrukwekkend aanbod van diensten, software en
instrumenten.



Goed is de ergste vijand van groots. Wie goed boert, heeft immers niet de neiging om op zoek te gaan naar verbetering. Waarom zou hij? Maar goed is niet genoeg, althans niet voor wie het bedrijf liefst niet binnen afzienbare tijd op de klippen ziet lopen. Wie wil overleven in de turbulente markten, moet een grootse organisatie opzetten. Zo luidt de diagnose van managementgoeroe Jim Collins. Hij geeft zijn bevindingen niet op basis van een zoveelste vinger-in-de-wind-theorie, Collins is een onderzoeksfreak. Aan zijn boeken gaan jaren research vooraf. Dat was al het geval voor het spraakmakende Built to Last (Random House, 1994, herziene editie 1998), waarvan zopas eindelijk een Nederlandse vertaling verscheen, gelukkig gebaseerd op een geactualiseerde editie: Gebouwd voor de toekomst – Hoe bedrijven met visie succesvol ondernemen (uitgeverij Thema).
Zijn doorbraakboek schreef Collins samen met Stanford-professor Jerry Porras. Het duo gaat na wat bedrijven die al lang succesvol zijn, onderscheidt van andere. Kortom, wat is het geheim van bedrijven als 3M, Wal-Mart, Sony, Disney en Hewlett-Packard? Zij hebben een visie ontwikkeld, die geschraagd wordt door een praktijk waarin continuïteit verzoend wordt met verandering. Anders uitgedrukt: ze weten wat echt heilig is en wat niet. Ze weten wat nooit mag veranderen en wat open staat voor verandering.
Toen de megaseller zijn veertigste druk beleefde, vertrouwde een McKinsey-directeur in Californië Collins tijdens een diner toe dat hij het boek interessant maar nutteloos vond. Built to Last gaf immers een recept hoe grootse bedrijven groots blijven, maar liet de andere bedrijven in de kou staan. Collins dacht even na, gaf de criticus vervolgens gelijk en trok zich terug om vijf jaar lang onderzoek te doen naar de nieuwe opdracht: hoe kunnen bedrijven excellent worden? Daaruit sproot Good to Great - Why Some Companies Make the Leap and Others Don't (Harper Collins, 2002) voort, waaruit hij op het SHRM-congres de essentie en de HR-boodschap puurde. Hij vatte zijn bevindingen voor de congresgangers samen in de volgende vijf punten.

1. Eerst wie, dan wat

Excellente bedrijven zijn niet gestart rond een opmerkelijke visie, maar rond een aantal excellente medewerkers. Zonodig gaan in de aanloopfase de verkeerde medewerkers eerst de deur uit. Eens het team op dreef, wordt de visie uitgewerkt. Met andere woorden: excellente organisaties worden geschraagd door mensen. "Eerst wie, dan wat." Collins herhaalde het als een mantra, ijsberend op het immense SHRM-podium. "Beslis eerst wie uit je bus moet en wie er zeker in moet. Zorg er vervolgens voor dat ze in de juiste zetel terechtkomen. Dan kan je vertrekken voor een grootse rit."

2. Niveau 5 leiderschap

De managers van de excellente bedrijven laten zich niet verleiden tot glamour en zelfingenomen optredens in glossy businessmagazines.
Ze werken rustig maar resoluut en gedisciplineerd verder. Onder die onopvallende bolster schuilt een passionele toewijding aan het bedrijf.
"Ik noemde mezelf een leiderschapsatheïst, ik geloofde niet dat leiderschap van doorslaggevend belang was", gaf Collins toe.
"Maar dit onderzoek deed me inzien dat leiderschap wel een verschil maakt. Het gaat evenwel om een bepaald type van leiderschap, die ik niveau 5 leiderschap genoemd heb.
Dergelijke managers hebben een bescheiden ego, maar een ijzersterke wilskracht. De ontzettende ambitie van deze managers gaat niet naar zelfverheerlijking,
maar naar de vooruitgang van de organisatie."


Certificaten in opmars


nr7
SHRM/David Hathcox
Brian Glade (SHRM): "Vanaf voorjaar 2004 komt er ook een certificaat voor experts in internationaal personeelsbeleid: Global Professional in Human Resources (GPHR)."
SHRM/David Hathcox

Brian Glade (SHRM)



Vooral in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië is het verlenen van certificaten aan (ervaren) professionals sterk in opmars. Beroepsorganisaties organiseren examens voor professionals met een aantal jaren ervaring. Wie slaagt, ontvangt een algemeen erkend attest of certificaat, waaraan ook een titel gekoppeld is. In de VS krijgt een HR-professional die slaagt voor het examen, de titel PHR (Professional in Human Resources) of SPHR (Senior Professional in Human Resources) .
Om die titel te behouden, moet er na een aantal jaar een nieuw examen doorstaan worden. Voor HR-professionals in de VS gebeurt dat om de drie jaar. Momenteel bezitten al meer dan 60.000 HR-werkers in de VS het PHR- of SPHR-attest. Die examens worden sedert 1976 georganiseerd door het Human Resource Certification Institute (HRCI), een dochter van de beroepsvereniging Society for Human Resource Management (SHRM). Als voorbereiding op de examens worden ook (niet verplichte) cursussen gegeven.
"Het certificaat toont aan dat u voldoende knowhow bezit om uw vak in deze tijd uit te voeren. Het is een signaal dat u uw vak au sérieux neemt en dat u op de hoogte bent van de actuele ontwikkelingen. Het kan dus ook uw carrière helpen", legt Brian Glade uit. Hij is verantwoordelijk voor het internationale programma van SHRM. Vanuit die positie heeft hij de leiding over een nieuw initiatief: vanaf voorjaar 2004 komt er ook een certificaat voor experts in internationaal personeelsbeleid: Global Professional in Human Resources (GPHR) . Vindt Glade: "Het is een erkenning voor de internationale aspecten van het werk. We vragen er zeker niet welke wetten nu precies van toepassing zijn in pakweg België, Singapore of Mexico, het gaat om algemene vaardigheden om een internationaal mobiel personeel kundig te kunnen begeleiden. De principes van onder meer internationale beloning, ontwikkeling en begeleiding van expatriates komen er zeker aan bod. We beperken ons voor dit certificaat ook niet tot Amerikaanse multinationals. Ik verwacht ook belangstelling van, bijvoorbeeld, de grote Europese concerns."

3. Discipline

Discipline is het essentiële kenmerk van grootse organisaties. "Deze organisaties werven gedisciplineerde individuen aan, die zichzelf engageren tot gedisciplineerd denken en samen een gedisciplineerd team vormen", beklemtoonde Collins. "In excellente organisaties hebben de medewerkers geen jobs, ze hebben verantwoordelijkheden." Dat impliceert meteen ook dat hiërarchie, bureaucratie en overdreven controle niet nodig zijn als je maar de geschikte medewerkers aan boord krijgt. Hoeft het belang van selectie en bedrijfscultuur nog duidelijker beklemtoond te worden?

4. Stimuleer verandering, bewaar de kern

Een grootse onderneming houdt zich weliswaar bij haar kernvisie, maar klampt zich niet vast aan een succesrecept. Zo'n onderneming stimuleert verandering. Alert reageren is immers een noodzaak, maar dat moet wel gebeuren zonder de pijlers van de bedrijfscultuur door te zagen. Legde Collins uit: "Het kerndoel en de kernwaarden van een organisatie moeten rotsvast zitten. Maar de invulling ervan moet voortdurend aangepast worden aan de noden van de tijd, de markt en de technologie. Wat is kern en wat invulling? Dat is de uitdaging van de leiders: grootse leiders moeten het verschil onderscheiden, ze moeten in staat zijn om te weten wat ze moeten behouden en wat er open staat voor verandering."


Lisbeth Claus in België

Op woensdag 22 oktober 2003 organiseert HR Square een seminarie met Lisbeth Claus, een unieke gelegenheid om één van de meest vermaarde HR-professoren wereldwijd te ontmoeten. De Amerikaanse prof met Vlaamse roots, momenteel ook voorzitter van SHRM Global Forum, focust dan op HR in België. Meer info vindt u op blz. 6 in dit nummer.
Bezoek ook onze website: www.hrsquare.be



5. HR controleert de input

Al uit de vorige punten werd duidelijk dat de selectie van medewerkers een vitale functie is bij excellente bedrijven. Dat is evident en lijkt niet eens een aandachtspunt waard. Tot u even rondkijkt in zovele organisaties (misschien ook in uw organisatie) en op de vaak vele verkeerde aanwervingen stuit. "HR-professionals hebben geen vat op de resultaten, op de output, maar ze kunnen wel de input controleren", merkte Collins op. Hij heeft het niet alleen over de selectie van de geschikte medewerkers. Ook coaching, beloning en ontwikkeling zijn cruciaal voor het welslagen. Een grootse organisatie heeft dan ook een grootse HR-afdeling. Besloot Collins: "U kan uw bedrijven wel degelijk groots maken. U hébt een impact."



- Built to Last: samen met Jerry Porras (Random House, 1994, herziene editie 1998, 342 blz.).

---- Nederlandse vertaling: Gebouwd voor de toekomst (Thema, 2003, 350 blz., 29,50 euro).

---- Franse vertaling: Bâties pour durer (Editions Générales First, 1996, 400 blz.).


- Good to Great - Why Some Companies Make the Leap and Others Don't (Harper Collins, 2002, 300 blz.).




SHRM-congres in HR Square

De Amerikaanse Society for Human Resource Management (SHRM), met meer dan 170.000 leden de grootste HR-beroepsvereniging ter wereld, organiseert elk jaar in juni ook het grootste HR-congres ter wereld. Deze keer werden in Disney-stad Orlando (Florida) meer dan 10.000 HR-managers verwelkomd. Samen met de consultants, toeleveranciers en deelnemers aan de bijhorende HR-handelsbeurs waren er meer dan 15.000 deelnemers. HR Square woonde het megacongres bij als enige Belgische persvertegenwoordiger.
Meer nieuws over het congres vond u al in vorig nummer, in HR Square van juli:

Blz. 24: interview met Susan Meisinger (president en CEO van SHRM): HR is geen zachte materie.
Blz. 27: interview met Lisbeth Claus (Willamette University en voorzitter van SHRM Global Forum): De nieuwe HR is gearriveerd.
Blz. 50: een beknopt overzicht van de tendensen op het congres: Veiligheid, software en outsourcing.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen