< Terug naar overzicht

Intrede consumententechnologie op werkvloer vergroot IT-kloof

De Belgische werknemer stuit op onbegrip en onvoldoende IT-ondersteuning bij gebruik van eigen tools op werkvloer.

Dat blijkt uit onderzoek van IDC, gesponsord door Unisys. De studie onthult een verrassende kloof in de bereidheid van Europese bedrijven om de snelle groei van consumententechnologie (zoals netbooks, iPads en sociale media) op de werkvloer te ondersteunen, beveiligen en ze uiteindelijk in het voordeel van de business te gebruiken.

Bij dit onderzoek werden 987 eindgebruikers en 204 CIO’s en IT-verantwoordelijken in België, Duitsland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk betrokken. Het toont duidelijk aan dat consumententools over de ganse werkvloer worden gebruikt. 95 procent van de informatiewerkers geeft aan minstens één consumententool te gebruiken dat zij persoonlijk voor werkdoeleinden aankochten.

Zowel werkgevers als de IT-afdeling maken inschattingsfouten op dit vlak. Een voorbeeld: 38 procent van de informatiewerkers in het VK geeft aan een smartphone te gebruiken voor werkdoeleinden. Daartegenover staat dat slechts 14 procent van de werkgevers denkt dat hun werknemers hiervan gebruik maken.

Mix van bedrijfs- en privé-informatie


Vroeger IDC-research toonde al aan dat ongeveer de helft van de consumententoestellen wereldwijd zowel professioneel als privé worden gebruikt. Bedrijfs- en privé-informatie worden dus constant vermengd.

Eddie Wakelam, vicepresident applicatie modernisatie en outsourcing services voor Unisys: “Dit onderzoek toont aan dat ‘IT consumerisation’ op de werkvloer momenteel een feit is en dat het sneller grotere proporties aangenomen heeft dan ingeschat. Werkgevers kunnen zich niet langer veroorloven deze trend te negeren en regelgeving op zich volstaat ook al lang niet meer als buffer. Alleen de bedrijven die accepteren dat werknemers privétools zullen gebruiken voor professionele doeleinden en ervoor zorgen dat zij, op een veilige manier, toegang hebben tot de benodigde data, via het apparaat van hun keuze, zullen voordeel uit deze trend halen.”

Kortingen of vergoedingen voor IT-tools


Europese bedrijven hanteren ook nieuwe IT-aankoopmodellen voor consumententechnologie. 42 procent van het Nederlandse en 40 procent van het Duitse IT-management biedt zijn werknemers kortingen of vergoedingen voor de aankoop van eigen technologie. Respectievelijk 57 procent en 43 procent onder hen vergoedt zowel de aankoop als de zakelijk gerelateerde gebruiksonkosten.

In andere delen van Europa merken we een meer traditionele houding: 22 procent van het Belgische en 27 procent van het Britse IT-management biedt werknemers eveneens kortingen of vergoedingen, maar verkiest daarbij de aankoop van standaard, door het bedrijf gebruikte technologieën.

Sociale media


Europese bedrijven drukten eveneens hun openheid uit ten opzichte van het gebruik van ‘sociale media’-platformen en applicaties op de werkvloer. In Nederland gelooft 64 procent van het IT-management dat werknemers actief deelnemen aan blogs en chatrooms. 41 procent van de Nederlandse werknemers geeft aan dit ook effectief te doen. 54 procent van het Duitse IT-management denkt dat werknemers toegang zoeken tot sociale netwerken. 37 procent van de informatiewerkers geeft aan dit effectief te doen.

Bedrijven geven aan binnen één jaar meer gebruik te zullen maken van sociale media waaronder Twitter en Facebook en dit voornamelijk om hun communicatie met werknemers, klanten en media te optimaliseren. Het Belgische en Nederlandse IT-management verwachten een snelle groei in gebruik van deze sociale media.

Momenteel gebruikt 29 procent van de Nederlandse CIO’s Twitter op zakelijk vlak. 37 procent verwacht hier binnen een jaar gebruik van te maken. In België blijkt het gebruik van Facebook voor zakelijke doeleinden in opmars. Vandaag maakt 39 procent van de CIO’s er gebruik van. 39 procent geeft aan hier in 2011 gebruik van te zullen maken.

Veiligheid en controle


Ondanks de grotere openheid ten opzichte van het zakelijke gebruik van consumentenapparaten en -applicaties, wijst de studie ook aan dat bedrijven er onvoldoende in slagen deze ook effectief te ondersteunen, waardoor vragen rijzen met betrekking tot veiligheid en controle. Zowel informatiewerkers als IT-management gaven hun organisatie lage scores dit vlak. IT-management schat zijn capaciteiten op dit vlak hoger in dan de informatiewerker.

Op de vraag het ondersteuningsniveau met betrekking tot sociale netwerken binnen het bedrijf aan te geven op een schaal van 1-5, zien we de volgende resultaten. Duitse informatiewerkers geven hun bedrijf een score van 1.7. Duitse IT-directeurs geven een score van 2. Informatiewerkers uit het VK geven een cijfer van 1.5. Hun IT-management scoort 2.7.

Belgische bedrijven achterop


Marc Lambotte, vicepresident en general manager Unisys België: “De ‘IT consumerisation’-revolutie wordt niet door het IT-departement gedreven, maar door de technologisch onderlegde informatiewerker, steeds op zoek naar de laatste informatie en manieren om te innoveren, klantenrelaties op te bouwen en efficiënter te werken. Ons onderzoek toont aan dat Belgische bedrijven, ten opzichte van hun medewerkers, achterop lopen op het vlak van innovatie. Bedrijven die hun voordeel willen halen uit dit potentieel (zonder hun eigen business-systemen in gevaar te brengen), zullen zich goed moeten voorbereiden op de door consumenten gedreven markt van de toekomst.”

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen