< Terug naar overzicht

Internet is basisbehoefte voor jongeren

Internet voor jongeren is even belangrijk als basisbehoeften zoals lucht, water, voedsel en beschutting. Voor sommigen is het zelfs belangrijker dan het bezit van een wagen, een afspraakje met hun lief of uitgaan met vrienden.

Dat blijkt uit een internationaal onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Cisco bij .800 studenten en jonge professionals in 14 landen over de hele wereld.

Eén op de drie studenten en jonge werknemers vindt het internet even belangrijk als universele menselijke basisbehoeften zoals lucht, water, voedsel en beschutting.

Meer dan de helft van de respondenten beweert niet langer zonder internet te kunnen en noemt het ‘een integraal bestanddeel van hun leven’.

Terwijl vorige generaties nog de voorkeur gaven aan persoonlijke sociale contacten, blijkt de nieuwste generatie die steeds vaker in te ruilen voor online-interacties. Zo vindt meer dan een kwart van de ondervraagde studenten het belangrijker om bij te blijven op Facebook dan om uit te gaan, te fuiven of muziek te beluisteren.

Negen van de tien ondervraagde studenten en jonge werknemers zijn aanwezig op Facebook en de meesten checken hun Facebook-profiel minstens één keer per dag. Een derde doet dat zelfs minstens vijf keer per dag.

Vervaging privé-werk


Dat zeven op de tien van de jonge werknemers hun manager en/of collega's 'bevrienden' op Facebook, geeft duidelijk aan dat de grens tussen professionele en persoonlijke levenssfeer aan het vervagen is.

Meer dan twee derde van de jonge professionals die actief zijn op Twitter volgen vandaag ook al hun manager of collega's via datzelfde kanaal. Slechts een derde van de Twitteraars verkiest zijn privéleven voor zich te houden.

Het onderzoek bevestigt ten slotte ook het groeiende belang van mobiele toestellen, zoals laptops, tablets en vooral smartphones. Die laatste worden door één op de vijf studenten dagelijks gebruikt om toegang te krijgen tot informatie en entertainment.

Smartphones zijn vandaag dan ook even populair als desktops. Een trend die duidelijk ten koste gaat van meer traditionele media zoals kranten, boeken en televisie, die slechts bij een minderheid van de respondenten de absolute voorkeur genieten.

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen