< Terug naar overzicht

‘Interleaving’ doet effectiever leren

In een recent onderzoek wordt bevestigd dat ‘interleaving’ (zeg maar ‘door elkaar leren’) veel effectiever is dan onderwerp per onderwerp leren. Opleidingsfunctionarissen kunnen hier maar best rekening mee houden bij het vormgeven of inkopen van opleidingsprogramma’s.

Bij ‘interleaving’ worden snel na elkaar verschillende vaardigheden geoefend of geleerd. Psycholoog Jeremy Dean geeft het voorbeeld van een tennisspeler. Bij ‘interleaving’ worden tijdens dezelfde trainingssessie de opslag, de forehand en de backhand geoefend. Normaal gesproken wordt er per sessie slechts één onderdeel, bijvoorbeeld de backhand, geoefend. ‘Interleaving’ wijkt dus sterk af van de wijze waarop mensen normaal leren. In diverse studies, zoals een studie met basketballers, wordt aangetoond dat ‘interleaving’ effectiever is. 

Leren rekenen

In een nieuwe studie, gepubliceerd in het Journal of Educational Psychology, worden de effecten van ‘interleaving’ ook gekwantificeerd. Zo blijkt dat ‘interleaving’ ook veel effectiever is bij het leren rekenen. Voor het onderzoek kregen sommige kinderen rekenen op traditionele wijze gedoceerd: ze leerden een mathematische techniek en oefenden dan met het toepassen ervan. Een tweede groep kinderen kreeg opdrachten waarvoor verschillende rekentechnieken nodig waren.

De resultaten waren indrukwekkend. Bij een test de volgende dag scoorden de kinderen die de verschillende technieken hadden gebruikt 25 procent beter. Bij een herhaalde test, een maand later, deden de kinderen die geleerd hadden via de ‘interleaving’-methode het zelfs 76 procent beter.  

Een groot verschil tussen de twee groepen kinderen, die nochtans dezelfde hoeveelheid tijd hadden besteed aan het leren rekenen. Het enige verschil was het onderwerp per onderwerp leren of het ‘door elkaar’ gebruiken van de verschillende technieken.

Moeilijke eerste stap

Een nadeel van ‘interleaving’ is wel dat het aanvankelijk moeilijker voelt om de stof of de vaardigheid onder de knie te krijgen. In plaats van je te concentreren op één vaardigheid per keer, moet je nu werken aan verschillende vaardigheden tegelijkertijd. En dat is waarschijnlijk ook meteen de verklaring waarom ‘interleaving’ zo effectief is. Het dwingt de hersenen harder te werken, het brein moet blijven zoeken naar oplossingen.

Bron: PsyBlog (spring.org.uk)

 

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen