< Terug naar overzicht

Indeed springt over LinkedIn als populairste wervingskanaal (alvast in Nederland)

In Nederland heeft Indeed LinkedIn van de koppositie gestoten in de lijst van de favoriete wervingskanalen. En ook in de rest van de wereld tekent deze evolutie zich af.

Van de Nederlandse beroepsbevolking noemt 16 procent Indeed als favoriet, tegenover 13 procent die LinkedIn als eerste noemt. Het is een opvallende verschuiving. LinkedIn scoorde het afgelopen jaar juist als meest populaire oriëntatiebron in de analyses die martkonderzoeker Intelligence Group regelmatig uitvoert. De huidige gegevens zijn gebaseerd op onderzoek bij ruim 23.000 personen van de Nederlandse beroepsbevolking tussen 2015 en de eerste helft van 2016.

10.000 aanbieders van vacatures

Bij onze noorderburen zijn er meer dan 10.000 partijen die vacatures aanbieden van meerdere werkgevers. Dat kan variëren van een website, fysieke vestiging, tot een app. Van al die kanalen is Indeed dus nu de nieuwe nummer 1. De vacaturezoekmachine is in populariteit in een jaar tijd met bijna 50 procent gegroeid, mede dankzij intensieve marketing.

'Winner takes it all'

Op het internet is er steeds vaker één partij die domineert. De afgelopen jaren leek LinkedIn op weg naar die positie, maar Indeed is daar nu voorbij. De snelheid waarmee Indeed aan populariteit wint en de dominantie die de site nu al wereldwijd heeft, maakt dat zij waarschijnlijk de komende jaren het wereldwijde arbeidsmarktlandschap zal bepalen.

Opleidingsniveau bepalend

Verschillende doelgroepen hebben wel verschillende voorkeuren in gebruik van kanalen. Zo blijken lager opgeleiden vaak nog het lokale huis-aan-huisblad te kiezen om zich te oriënteren op een baan. Ook kiezen zij relatief vaak voor het (fysieke) uitzendbureau of juist een app van bijvoorbeeld LinkedIn of Indeed.

Studenten gaan voor top 5

Bij de studenten zijn er dan weer vijf sites die favoriet blijken om zich op een baan te oriënteren. Indeed en LinkedIn worden door meer dan de helft als favoriet genoemd, NationaleVacaturebank, Google en Facebook samen door nog eens een kwart. Maar liefst 77 procent van de respondenten noemen deze vijf sites als eerste oriëntatiebron. Alle vele honderden andere partijen moeten het doen met de overige 23 procent.

Bron: Werf& (werf-en.nl)


Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen