< Terug naar overzicht

Human capital managament analytics: vaak verkeerd gebruikt

Er wordt weinig en vooral op een verkeerde manier gebruik gemaakt van human capital management analytics (HCM-analytics). Door het uitblijven van een koppeling met de strategische doelen gaat sowieso veel opportuniteit verloren.

Dat blijkt uit een wereldwijde studie van NorthgateArinso (leverancier van HR-diensten en –software). Met human capital management analytics (HCM-analytics) wordt inzicht verkregen in de processen en efficiëntie van een organisatie. Dat gebeurt door het uitfilteren van specifieke gegevens op bepaalde momenten, waarmee metingen worden verricht en benchmarks worden uitgevoerd. Deze metingen of ‘key performance indicators’ (KPI’s) kunnen gebruikt worden voor goed onderbouwde zakelijke beslissingen of voor het verbeteren of beëindigen van processen.

Uit het onderzoek blijkt dat organisaties die wereldwijd en met een groot aantal werknemers actief zijn, vaker gebruik maken van HCM-analytics. Binnen deze organisaties werd voornamelijk gebruik gemaakt van gegevens rond de omvang van het personeelsbestand, compensatie en werkplanning. 88 procent van de ondervraagden had minstens een week nodig om de data te verwerken en deze te kunnen presenteren aan het team.

Dit geeft aan dat de KPI’s niet op de juiste manier gemonitord worden, dat de data niet op een effectieve manier worden ingezet of dat er extra training nodig is voor het gebruik van de HCM-tools. Ter ondersteuning van deze stelling: 60 procent van de respondenten geeft aan dat er geen strategische doelstellingen zijn gekoppeld aan de verzamelde data.

Met HCM-analytics is senior personeel of het managementteam in staat om meer achtergrondinformatie te verkrijgen. Daarnaast is dankzij de duidelijke gegevens de voortgang en het succes goed in kaart te brengen. De belangrijkste reden om geen gebruik te maken van HCM-analytics is het kostenplaatje.

“Er zit een groot gat tussen wat een organisatie daadwerkelijk doet en de strategische achtergrond bij die actie. Dit zie je terug in alle business units, maar vooral binnen HR”, commentarieert Michael Custers, vice president marketing bij NorthgateArinso. “Op basis van dit onderzoek is te zien dat de meerderheid van de gebruikers zich nog steeds richt op analytics op tactisch niveau, maar de echte meerwaarde ligt in de strategische waarde die uit HCM-analytics gehaald kan worden.” Anders gaan verwerken dan maar?

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen