< Terug naar overzicht

HRM voorspelt winst

Positieve scores op kwaliteitsgerichtheid, doelgerichtheid, beloning en managementinformatie hebben een voorspellende waarde op de financiële prestaties van een bedrijf. Met andere woorden: bepaalde HRM-factoren voorspellen een betere rendabiliteit, een hogere winst. Een belangrijke doorbraak in het HRM-onderzoek.

In ondernemingen waar de werknemers meer kwaliteits- en doelgericht zijn, én tegelijkertijd positiever zijn over de beloning en de managementinformatie, gaat de productiviteit aantoonbaar de hoogte in. Na twee jaar wordt zeker een hogere productiviteit opgemeten, waardoor ook de rendabiliteit en de winst stijgen.
Dat significante verband tussen HRM en de verbetering van de winst blijkt uit het proefschrift
HRM, Employee Well-Being and Organizational Performance: A Balanced Perspective’ van Karina van de Voorde (aan de faculteit Sociale Wetenschappen van de Universiteit van Tilburg).
Van de Voorde voerde haar onderzoek uit bij meer dan 14.000 medewerkers van de Rabobank en promoveerde op 20 januari 2010. met haar proefschrift hierover aan de Universiteit van Tilburg. De resultaten van haar onderzoek werden ook al gepubliceerd in het Human Resource Management Journal.

Hoe draagt HRM bij aan de winst?


De vraag op welke wijze en zelfs hoeveel HRM bijdraagt aan de bedrijfsresultaten, lijkt wel een zoektocht naar de heilige graal. Karina van de Voorde zocht een antwoord via het analyseren van objectieve prestatie-indicatoren bij de Rabobank en gegevens van vragenlijsten.
Vooral positieve scores op kwaliteitsgerichtheid, doelgerichtheid, beloning en managementinformatie vallen op met hun voorspellende waarde op financiële resultaten. Van de Voorde vond zelfs trends in de vragenlijstscores, die een verklaring vormden voor een winstmutatie van 178 miljoen euro per jaar.

HRM kan ingrijpen


De onderzoekster raadt organisaties dan ook aan om trendmatig vragenlijstonderzoek in te zetten. De resultaten helpen niet alleen bij het monitoren en voorspellen van de financiële resultaten, ze zijn ook een prima hulp voor het in kaart brengen van verschillen tussen bedrijfseenheden.
Het onderzoek is des te interessanter, omdat de gemeten HRM-factoren beïnvloedbaar zijn. HRM hoeft er dus niet als spek en bonen bij te zetten. Terwijl het bedrijf, bijvoorbeeld, de gevolgen van de economische crisis moet ondergaan, kan HRM nog altijd gaan werken op bepaalde factoren om de bedrijfsresultaten alsnog te verbeteren.

Bron: Personeelsnet, Human Resource Management Journal

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen