< Terug naar overzicht

HR-outsourcing kan tot conflicten leiden

Wanneer HR door outsourcing het contact met de medewerkers verliest, kan dat leiden tot conflicten, langdurig verzuim of wilde stakingen.

Dat stelt de Britse HR-dienstverlener Acas in het rapport ‘Outsourcing and the fragmentation of employment relations: the challenges ahead'. Een groeiend deel van de arbeidspopulatie maakt grote veranderingen mee door fusies, overnames, payrolling en outsourcing. Het is daarom niet meer vanzelfsprekend dat alle medewerkers in dienst zijn van dezelfde werkgever of dat iedereen dezelfde arbeidsvoorwaarden kent.

Deze ontwikkelingen hebben grote invloed op de werknemersrelaties en de rol van HR, schrijft Acas. Maar doordat ook het HR-werk steeds vaker wordt uitbesteed, zowel op operationeel - als op strategisch niveau, is er minder contact tussen de individuele HRM'ers en de medewerkers van een organisatie.

De werknemers hebben het gevoel dat ze op afstand worden gehouden, waarschuwen de auteurs van het rapport. Hierdoor maken werknemers eventueel ongenoegen minder rechtstreeks duidelijk, maar uiten dit in verzuim, lagere productiviteit en lagere betrokkenheid.

Bron: PW Intermediair

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen