< Terug naar overzicht

HR nog geen strategische businesspartner, al zien ze zichzelf wel zo

HR-afdelingen besteden slechts 15 procent van hun tijd aan strategie, maar 65 ziet zichzelf wel als een strategische businesspartner.

Uit de HR Transformation Survey van Mercer bij 500 HR-directeurs in ruim veertig EMEA-landen blijkt dat veel respondenten zichzelf beschouwen als een strategische businesspartner, omdat ze actief deelnemen aan bedrijfsbrede discussies. Daarbij wordt van hen verwacht dat ze de bedrijfsstrategie vertalen in een human capital strategie en methoden ontwikkelen die impact hebben op werknemers.

Barrières


De onderzoekers zien een aantal interne en externe barrières die de groei van HR beperken: de vaardigheden en kennis van het management en de werknemers, de perceptie van het hoger management dat HR weinig waarde toevoegt en de houding van andere afdelingsmanagers. Volgens de onderzoekers moet er meer worden geïnvesteerd in vaardigheden en training om deze barrières te slechten.

HR-afdelingen besteden de meeste tijd aan het leveren van HR-diensten (27 procent), gevolgd door administratie (18 procent), HR-programma’s of systemen ontwikkelen (14 procent), intern management (14 procent) en compliance/audits (12 procent).

Beterschap


De onderzoekers verwachten wel dat HR steeds meer gezien zal worden als strategische partner. Ze zien een hernieuwde interesse bij bedrijven in het opnieuw beoordelen van HR, de waarde voor het bedrijf en hoe het verder kan aansluiten op de interne strategie. Al blijft er nog een lange weg af te leggen om het verschil te dichten en een beter strategische businesspartner te worden. Maar langzaam boekt HR vooruitgang.

Bron: HR Praktijk

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen