< Terug naar overzicht

“HR niet voorbereid op de toekomst”

De werkplaats zal in de toekomst een enorme transformatie ondergaan en de manier van werken zal daardoor drastisch veranderen. Iets waar HR zich nog niet voldoende van bewust is.

Dat stelt Armin Trost, hoogleraar Human Resource Management aan de business school van Furtwangen University in Duitsland. Trost ziet in de toekomst heel wat veranderingen plaatsvinden: de manier waarop organisaties zijn ingericht, hoe managers werken en hoe werknemers zijn, het zal totaal verschillen met de huidige situatie.

En die veranderingen gaan vanzelfsprekend een enorme invloed hebben op HR. Daar zijn HR-professionals zich echter nog niet genoeg van bewust, waarschuwt Trost.

Groeiend werkniveau

De grootste verandering zal volgens Trost het gestegen werkniveau zijn. Het gaat straks alleen nog maar over denken en communiceren. We gaan van handwerk naar kennis. Niet alleen in het Westen zal de evolutie plaatsvinden, maar overal in de wereld.

Nu weten we nog wat we moeten doen en hoe we dat moeten doen, het werk heeft een duidelijk proces. Dat zal straks heel anders zijn, het werkproces wordt daardoor veel onzekerder. Werken zal veel dynamischer worden, omdat veel meer banen met elkaar in verbinding zullen staan. Netwerken zullen in de toekomst dus heel belangrijk worden.

Weg met de hiërarchie

Door al de veranderingen in de werkwereld, zullen ook de HR-processen een evolutie moeten doormaken. Trost geeft het voorbeeld van de functioneringsgesprekken: een manager voert die gesprekken, hij vult een formulier in en dat formulier gaat in het personeelsdossier. Dat zal in de toekomst geen zin meer hebben, omdat we dan in netwerken samenwerken, directe collega’s kunnen dagelijks wijzigen. Of een werknemer goed presteert, zullen collega’s of klanten moeten vertellen.

Hiërarchie zal dan ook een verdwijnend concept zijn. En als HR-managers niet willen meegaan met de veranderingen, dan verliezen ze gewoon hun positie.

Lang leve de flexibiliteit

Flexibiliteit, een gegeven dat vandaag reeds in is, zal nog aan belang winnen. Het zal geen nadeel zijn om een vast proces te hebben, maar het moet aanpasbaar zijn. Bedrijven die kort op de bal willen spelen, maken daarom vandaag al best eens de denkoefening: passen onze processen en tools in een uiterst flexibele omgeving?

De werknemers als baas

De rol van managers zal er in de toekomst ook heel anders gaan uitzien. Trost stelt dat deze meer coach zullen worden dan baas, zeker omdat het internet het besturingssysteem van de wereld zal worden. Aangezien we deel uitmaken van het netwerk, zullen we ook vrij zijn om daar uitgebreid gebruik van te maken. En omdat het internet geen baas heeft, maar enkel gebruikers, zullen die gebruikers – de werknemers – de baas zijn.

Software gericht op de werknemer 

Tot slot waagt Trost zich ook aan een voorspelling over HR-software: deze zal niet langer gericht zijn op de HR-afdeling, maar op de werknemers. Het is immers de taak van software om de gebruikers, dus de werknemers, in staat te stellen om dingen makkelijker te kunnen doen. Bovendien zal die software ook meer mobiel moeten zijn, zodat de werknemer zijn kennisnetwerk gewoon op zak heeft.

Bron: PW De Gids (pwdegids.nl)


Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen