< Terug naar overzicht

HR kampt met gebrek aan vertrouwen

Niet de crisis is de oorzaak van het wantrouwen dat veel medewerkers voelen tegenover hun leidinggevenden. Al voor de economie kelderde, was er sprake van een vertrouwenscrisis.

Dat stelt Veronica Hope Hailey, hoogleraar HR aan de Cass Business School, tijdens het jaarlijkse congres van de Chartered Institute of Personnel and Development (CIPD).

Al in 2009 bleek uit onderzoek dat werknemers geen vertrouwen hadden in het vermogen van leidinggevenden om beslissingen te nemen. Het onderzoek door de Cass Business School zorgde destijds voor zoveel ophef, dat de deelnemende bedrijven aandrongen op anonimiteit, schrijft het Britse HR-vakblad People Management.

Andere uitkomsten waren dat werknemers hun leidinggevenden beoordeelden als afstandelijk en onverschillig voor de problemen van het personeel. Managers zouden niet open zijn en niet betrokken bij initiatieven voor verandering.

“HRM zal het hierdoor moeilijk krijgen wanneer het probeert medewerkers mee te krijgen in veranderingsprocessen”, stelt Hope Hailey. “Zelfs wanneer senior managers goed geïnformeerd zijn en de organisatie op de juiste manier leiden, communiceren ze dit onvoldoende aan het personeel. Hierdoor voeden ze gevoelens van wantrouwen.”

Om het vertrouwen in de organisatie te herstellen, moet HR zich volgens Hope Hailey richten op het middenmanagement. “In grote organisaties zijn zij de leiders van het verandermanagement, omdat ze met mensen praten en worden vertrouwd.”

Het topmanagement moet zijn luistervaardigheden verbeteren, maant Hope Hailey. “Als jij niet naar de medewerkers luistert, dan doen de vakbonden het wel.”

Bron: PW Intermediair

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen