< Terug naar overzicht

HR is toe aan verandering, zegt Ulrich

Hoewel managers en directie nog vaak vinden dat HR te veel tijd besteedt aan zijn eigen modellen en tabellen, is de afdeling inmiddels wel van essentieel belang voor een onderneming. De vraag is of HR zijn nieuwe rol ook aankan. Meteen steekt ook Dave Ulrich het hoofd weer boven water.

Het Nederlandse internetmagzine Managersonline kon een onderzoek inkijken van dienstverlener The RBL Group en de Ross School of Business (Michigan). Dit onderzoek leert dat human resources uitgegroeid is van een bijzaak naar een afdeling die van essentieel belang is voor de concurrentiekracht van een onderneming. Zo zou HR verantwoordelijk zijn voor een vijfde van de bedrijfswinst. Werk maken van een goed draaiend HR-beleid lijkt dus geen luxe. Toch vragen de onderzoekers en veel ondernemingen zich af of HR wel de vaardigheden, drive en instelling heeft om die nieuwe rol aan te kunnen.

“Het intellectuele kapitaal, talent en vaardigheden van een onderneming zijn stuk voor stuk afhankelijk van de competentie en toewijding van de afdeling HR”, poneert Dave Ulrich, medeoprichter van The RBL Group en hoogleraar aan de Ross School of Business. “Het is niet langer genoeg voor HR-medewerkers bij te willen dragen aan de winst; ze moeten ook weten hoe ze dat moeten doen en die kennis in praktijk brengen.”

Dus moeten HR-medewerkers zich nieuwe vaardigheden eigen maken en zich vooral meer profileren. “HR-medewerkers moeten zowel geloofwaardig als proactief zijn. Ze moeten vertrouwd, gerespecteerd en bewonderd worden en daar bovenop ook nog eens visie hebben, een duidelijk standpunt innemen en zorgen dat er naar ze geluisterd wordt,” weet Ulrich. Het lijkt in die context problematisch dat slechts een vijfde van de HR-medewerkers in dit profiel zou passen. Maar volgens de onderzoekers kan 60% de vereiste vaardigheden nog wel ontwikkelen. De rest zou niet over de juiste vaardigheden en/of persoonlijkheid beschikken.

Bovenop de genoemde eisen, moet een HR-medewerker richting weten te geven aan de bedrijfscultuur en zich zowel ontwikkelen tot ‘talentmanager’ als tot ‘organisatiedeskundige’. Stelt Ulrich: “Ze moeten klantverwachtingen weten te vertalen naar individuele werknemers en de organisatie als geheel. Op die manier zullen ze uiteindelijk de juiste cultuur creëren en kunnen veranderingen effectief doorgevoerd worden.”

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen