< Terug naar overzicht

HR houdt zich weinig bezig met employer branding

Werkgevers die een sterk werkgeversmerk willen opbouwen, krijgen daarin meer medewerking van recruitment en de communicatieafdeling dan van HR. De HR-professionals zien employer branding meer als direct wervingsinstrument.

Dat is één van de conclusies uit Nederlands onderzoek naar employer branding. Meer dan 400 professionals op gebied van employer branding, waaronder ruim 60 professionals op directieniveau, en meer dan 300 bedrijven hebben meegedaan aan het onderzoek.

De respondenten gaven aan dat het bereiken van een hoge plaats in een beste werkgeverslijst niet meer voldoende is. Het gaat primair om het hebben van een onderscheidende positionering op basis van identiteit.

Wie een voorkeurswerkgever wil worden, moet daar wat voor over hebben. Een voorkeurs- of topwerkgever in Nederland heeft een (autonoom) employer branding budget van gemiddeld 298.333 euro. Dit is exclusief de werkgevers met een budget van boven een miljoen euro, anders lag het gemiddelde beduidend hoger.

Op jaarbasis is het budget voor employer branding budget minimaal 8000 euro en het heeft een variabel component van 40 euro per medewerker in dienst of 446 euro per openstaande vacature.

Er is een duidelijk verband tussen werknemerstevredenheid en een lager employer branding budget. Hoe meer werknemers tevreden zijn, des te minder is investeren in het (externe) employer brand noodzakelijk.

Bron: PW Intermediair

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen