< Terug naar overzicht

Homo’s zijn goed voor HRM

Homofiele werknemers worden een gegeerde soort op de arbeidsmarkt, althans in de ogen van sommige grote Amerikaanse ondernemingen, die een consequent diversiteitsbeleid voeren ten aanzien van ook deze groep. Daarmee trotseren ze de banbliksems van christelijke fundamentalisten. Niet uit menslievendheid, maar omdat de gemiddelde homofiele mens meer en andere talenten tentoonspreidt dan zijn heterofiele evenknie. En omdat de homogemeenschap een bijzonder interessante afzetmarkt vormt.

Begin dit jaar kreeg Hewlett-Packard (HP) van een Hof van Beroep in de VS gelijk in een zaak tegen een werknemer die actie voerde tegen de diversiteitscampagne van het bedrijf, meer bepaald tegen dat deel ervan dat gericht was op homo’s. De werknemer, een christelijke fundamentalist, protesteerde door systematisch en zonder ophouden posters op te hangen met een bijbelcitaat uit Leviticus dat aanspoort om homo’s ‘vast en zeker’ te doden wegens hun ‘gruwelijk’ gedrag. HP beriep zich op de overtreding van zijn beleid ten aanzien van pesterijen en gelijke kansen om de posters weg te halen en gaf de fundamentalist betaald verlof om tot bezinning te komen.


De man volhardde echter in de homofobie en werd uiteindelijk ontslagen. Waarop hij claimde dat hij ontslagen was omwille van zijn religieuze overtuiging (overigens nog zo’n gevoelig punt in de VS). HP, dat op eieren liep en geduldig optrad, won echter de zaak. De hele tijd had de onderneming geweigerd af te dingen op haar gelijkekansenbeleid.
HP is niet de enige grote onderneming die zich in rekrutering en arbeidsrelaties homovriendelijk opstelt. Die bedrijven bestaan in alle branches. Zij laten zich niet alleen inspireren door de positieve waarde van gelijke rechten en kansen, maar zien vooral brood in het homopubliek als werknemer en als klant.


Onderzoek toonde aan dat de gemiddelde kwaliteit van de homofiele medewerker hoger is dan die van de heterofiele. Homo’s hebben drie keer meer hogeschool- en universiteitsdiploma’s dan de gemiddelde Amerikaanse bevolking. Meer dan twee op drie homo’s is specialist of manager. De homobevolking is geconcentreerd in grote steden, zodat zeker daar een onderneming die op zoek is naar talent haar deuren niet mag sluiten voor gays. Kortom: het relatieve gewicht van de homominderheid op de arbeidsmarkt ligt stukken hoger dan haar aandeel in de bevolking laat vermoeden. (Gays zouden naar schatting 10% van de bevolking uitmaken.)


Maar er is nog meer. Homo’s zijn trouwer aan hun bedrijf dan hetero’s, althans indien de organisatie het ernstig meent met gelijke rechten en optreedt tegen seksuele pesterijen. En ze zetten hun krachtig netwerk in voor de onderneming waar ze achter staan. Voldoende, respectvol behandelde homo’s in de onderneming doen de kosten voor retentie en rekrutering dalen. Als dat geen argumenten voor ruimdenkendheid zijn?

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen