< Terug naar overzicht

Hogere belasting op bedrijfswagens wordt omzeild

Fiscalisten verwachten dat veel gebruikers van een bedrijfswagen deze zullen inruilen of overschakelen op een privéwagen. Bovendien zal de belastingverhoging voor bedrijfswagens in de praktijk vooral de bedrijven raken. Unizo vraagt een gefaseerde invoering van de nieuwe fiscale regeling.

“Veel werknemers die vandaag nog in het bezit zijn van een bedrijfswagen, zullen overschakelen op een privéwagen”, voorspelt Koen Van Duyse, verloningsfiscalist bij advocatenkantoor Tyberghien, in De Morgen.

Vanaf 20.000 kilometer per jaar wordt de kilometervergoeding zowel voor de werkgever als de werknemer financieel interessanter. Hoe meer kilometers er gereden worden, hoe groter het voordeel voor werkgever en werknemer. In de praktijk betekent dit dat vooral de gebruikers van ‘echte’ bedrijfswagens, zoals commerciële medewerkers, consultants of verzekeringsinspecteurs, baat hebben bij de omschakeling naar een privéwagen.

Bovendien behoren bezitters van bedrijfswagens doorgaans tot de categorie van werknemers waar bedrijven grote nood aan hebben. De fiscalist verwacht dan ook dat zij van hun werkgever een compensatie zullen eisen om het verlies van hun nettoloon goed te maken.

Niet alleen fiscalisten zoeken naar achterpoortjes, ook de autosector past zich razendsnel aan aan de extra belastingen op de bedrijfswagens. De luxewagenmerken bieden speciale goedkopere series aan om de impact van de nieuwe belasting voor de bestuurders te verminderen.

Gefaseerde invoering


Ondernemersorganisatie Unizo vraagt een gefaseerde invoering van de nieuwe fiscale regeling voor bedrijfswagens. Naar eigen zeggen wordt het overspoeld met kritiek en vragen over de aangekondigde regeling, zowel van ondernemers als van werknemers.

“De snelle ommezwaai zorgt voor plots oplopende en onvoorziene kosten en doet de rechtszekerheid van burgers en ondernemers oneer aan”, reageert Unizo-topman Van Eetvelt. De organisatie vraagt dan ook de nieuwe regeling te herbekijken en structureel bij te sturen.

Een eerste voorstel is om de maatregel gefaseerd in te voeren en tot 2013 enkel de nieuw aangekochte auto’s en de wagens ouder dan vijf jaar extra te belasten. Zo worden de lopende contracten niet plots opgebroken.

Daarnaast wil het een regeling die per levensjaar van het voertuig en vanaf het tweede jaar na aanschaf, in een vermindering van de gefactureerde waarde bij aankoop of leasing voorziet. Dat wil zeggen dat de waarde van het voordeel per jaar dat het voertuig ouder wordt, wordt berekend op een bepaald percentage van de aankoopwaarde en niet langer op de volledige aankoopwaarde. Dat is nodig aangezien de waarde van een voertuig jaarlijks in waarde afneemt en een wagen in de meeste gevallen 3 tot 5 jaar meegaat.

Dit zijn slechts twee voorstellen tot bijsturing. Een andere mogelijke bijsturing is het opnieuw rekening houden met de afstand tussen woon-en werkplaats.

Bron: De Morgen/De Tijd

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen