< Terug naar overzicht

Hoge verwachtingen wegen op de emotionele intelligentie van HR

Volgens een recente studie zorgen structurele elementen en de economische turbulenties ervoor dat het moreel van de HR-afdeling is afgenomen in vergelijking met andere beroepen.

De business psychology consultancy JCA Global organiseerde de studie ‘The Emotional Intelligence of the HR sector’ door data te verzamelen bij 2200 HR-professionals in de periode 2007-2015 en die te vergelijken met de gegevens van 24.000 andere respondenten uit andere sectoren. Daaruit blijkt dat de HR-afdeling nog steeds beter scoort op het vlak van emotionele intelligentie ten opzichte van andere beroepen, maar ook dat de scores sterk zijn gedaald sinds de topscore in 2012. Voornamelijk op de eigenschappen zelfverzekerdheid, emotionele weerbaarheid en assertiviteit scoort HR nu laag.

Uit de studie blijkt ook dat 90 procent van de respondenten een hoog belang toekent aan emotionele intelligentie. Toch kijkt slechts 30 procent van de bedrijven er concreet naar in hun selectieprocedures.

Economie als toonaangever

De afname van het emotionele intelligentiepeil is volgens het rapport te wijten aan zowel interne als externe factoren, zoals structurele veranderingen op de werkplaats en de afname van de departementsgroottes. Ook de economische recessie heeft zijn effect gehad: het vertrek van personeel, ook op de eigen afdeling.

Nu we uit het economisch dal kruipen, komt er opnieuw een betere tijd aan. Zeker de HR-medewerkers zullen hierdoor positief beïnvloed worden: zij gaan immers steeds voor een positieve impact op de werkvloer, terwijl ze ook de commerciële kant niet uit het oog verliezen. De komende jaren zullen zij zich opnieuw meer kunnen focussen op het brengen van die positieve invloeden.

De HR-sector blijkt volgens de studie dus goed te zijn in relaties, maar minder goed om te kunnen met een periode van tegenslagen. Er is dan ook een nauw verband tussen de financiële en de emotionele economie, en het is zeer aanneembaar dat wanneer mensen zich financieel zekerder voelen, zij dat ook voelen op emotioneel vlak.

Drukkende verwachtingen

HR heeft dus nog wat werk voor de boeg: het moet niet enkel proberen uit te blinken in de zachte, interpersoonlijke aspecten, maar ook in de harde, zelfmanagement-componenten van de emotionele intelligentie. Zeker omdat HR zal moeten blijven omgaan met hoge verwachtingen. De afdeling zal meer moeten bijdragen, analytischer en efficiënter te werk moeten gaan, en strategischer en innovatiever wezen. Deze verwachtingen zorgen voor heel wat druk, dus is het ook niet verwonderlijk dat het zijn tol heeft op de zelfverzekerdheid en de moraal van de HR-afdeling.

Bron: CIPD (cipd.co.uk)

 

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen